Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp fejrer 20 års partnerskab
I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.

Den ene part sælger dagligvarer, og den anden hjælper folk i verdens fattigste lande.
Da Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indgik et strategisk partnerskab i 2005, havde de to parter ikke stor erfaring med den slags samarbejde på tværs af brancher, og måske sammenhængen heller ikke var tydelig for enhver.
Partnerskabet opstod alligevel med et fælles ønske om at gøre hverdagen bedre og yde en positiv forskel for mennesker og samfundet omkring dem.
Madspild, genbrug og katastrofehjælp
I løbet af de sidste tyve år har partnerskabet gjort en reel forskel herhjemme, men også I udlandet. Siden 2005 har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.
-Jeg er utrolig glad og taknemmelig for det samarbejde og den støtte fra Salling Group, vi har oplevet gennem de seneste to årtier. Det bygger på et gensidigt ønske om at gøre en forskel for mennesker og miljø i Danmark og i verden. Uden Salling Groups engagement i madspild og genbrug, ville vi ikke kunne drive vores Wefood butikker. Og uden Salling Groups generøse bidrag til vores arbejde i verden, ville færre mennesker på flugt fra krig og konflikt have modtaget hjælp. Jeg ser frem til at fortsætte arbejdet de næste 20 år. Og jeg kan konstatere, at der er nok at samarbejde om, når det handler om at gøre en forskel i verden, siger Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
Også hos Salling Group er man stolte af parternskabet.
-Samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp er et af de ældste, vi har i Salling Group, og dertil også en af de første af sin slags. Det er et partnerskab, vi er glade for og stolte af, fordi vi i samarbejdet har nået markante milepæle indenfor både madspild og genbrug samtidigt med, at vi har kunne bruge vores styrker som dagligvarekoncern til at støtte Folkekirkens Nødhjælps vigtige arbejde, siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.
Tænd et lys og gør en forskel
Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indledte deres samarbejde, da en voldsom tsunami ramte Sydøstasien i 2005. Her kunne danskerne købe stearinlys I Netto til fordel for katastrofens ofre. I anledning af 20-års jubilæet kan danskerne igen støtte arbejdet for verdens fattigste ved at købe et kalenderlys i Netto.
Det nye lys er udviklet i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og koster 30 kroner. Hele overskuddet går ubeskåret til Folkekirkens Nødhjælp, der hjælper mennesker ramt af krig, sult og katastrofer verden over.
Højdepunkter fra 20 års samarbejde:
- 2005: Salg af stearinlys til fordel for ofre for tsunamien i Sydøstasien.
 - 2010-2011: Støtte til sundhedscentre i Malawi via Salling Fondene.
 - 2011-2015: "Giv en Livlinje til Malawi"-kampagnen i Bilka.
 - 2013-2015: Katastrofeindsamlinger til Syrien og Nepal.
 - 2014-2015: Støtte til sårbare kvinder og børn gennem salg af støtteprodukter i Salling Stormagasiner.
 - 2016-2019: Åbning af Wefood-butikker med overskudsmad fra føtex og Netto – og medvirken til at ændre lovgivningen om madspild..
 - 2021: Salg af økologiske ris fra konfliktområder i Bilka og føtex.
 
- 2022-2023: Katastrofeindsamlinger til Ukraine og Syrien samt kontantindlevering i forbindelse med landsindsamling.
 
- 2024-2025: Nye initiativer som madspildsindsatsen Madplus og huskekager til fordel for verdens glemte kriser.
 
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
føtex er ny hovedpartner for DBU Fodboldskole: Vil gøre en forskel for børn og unge over hele landet1.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et nyt og landsdækkende samarbejde mellem DBU og føtex ser dagens lys: Fra 2026 vil føtex stå i spidsen som partner for DBU Fodboldskole, der hver sommer samler tusindvis af børn og unge til sjove og lærerige fodboldoplevelser.
10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt29.10.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.
Ny teknologi skal hjælpe kunderne: Scan og find de bedste avocadoer i Bilka27.10.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group og Bilka sætter nu turbo på indsatsen for at tilbyde kunderne de bedste avocadoer. Det skal være slut med at komme hjem med u- eller overmodne avocadoer, når en helt ny scanner nu introduceres i Bilka.
Salling fejrer julen med tre spektakulære nyheder16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Julen bliver ekstra magisk i år, når Salling tænder julelysene og præsenterer tre store juleoplevelser: en ny og strålende facadeudsmykning, åbningen af Salling Christmas Garden i Aarhus og et helt nyt juleshow med musik og dans i både Aarhus og Aalborg.
Salling Group og Clever når milepæl: Over 1.000 ladeudtag på tværs af Danmark9.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group og Clever har nået målet om at opsætte 1.000 ladeudtag og gør det dermed nemmere for elbilister at besøge butikkerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

