Bjørn Andreas Bull-Hansens jomsvikinger er tilbage

Jomsviking – Vinland er den anden roman i Bjørn Andreas Bull-Hansens stort anlagte romanserie om jomsvikingen Torsten Tormodsons liv og bedrifter. Og nu er den endelig klar på dansk.

Torsten Tormodson og hans familie flygter vestpå fra de norske kyster for at undslippe hævnen fra Olav Tryggvasons mænd efter slaget ved Svold i år 1000, hvor han blev den norske konge Olav Tryggvasons banemand. Torsten er høvding for en gruppe jomsvikinger og leder efter de sagnomspundne lærkeskove på den anden side af vesthavet. Nu vil han blive rig ved at bygge skibe og dermed skabe en fremtid for sig selv og sin familie.

Jomsviking – Vinland er bind to i romanserien, hvor bøgerne kan læses som selvstændige historier. Bjørn Andreas Bull-Hansen væver handlingen sammen med historiske begivenheder og giver et unikt indblik i Nordamerikas første nybyggeres liv og i den konflikt, som udviklede sig mellem dem og de mægtige indianske stammesamfund.

Bjørn Andreas Bull-Hansen har med en livslang interesse for vikingetiden og flere års research lagt en enorm mængde arbejde i Jomsviking – Vinland og hele seriens univers. Detaljerigdommen er intet mindre end imponerende, hvad enten det handler om våbenproduktion, bådebyggeri, hverdagsdetaljer eller religiøse forhold. Foruden forfatterkarrieren blogger Bjørn Andreas Bull-Hansen også om vikingetiden og dens kultur på www.bull-hansen.com, og han har en YouTube-kanal med tusindvis af følgere dedikeret til vikingetraditioner. Hans forfattergennembrud kom i 2017 med den første bog i serien, Jomsviking, der også er blevet godt modtaget af det danske publikum.

Om bogen:

Jomsviking – Vinland
Forfatter: Bjørn Andreas Bull-Hansen
Oversætter: Louise Ardenfelt Ravnild
Udkommer d. 21. oktober 2020

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.