Birthe fejrer 45-års jubilæum i Blå Kors

Det er snart 45 år siden, at Birthe Boye Hansen blev ansat i Blå Kors Danmark. Hendes hjerte har alle årene banket for at gøre en forskel for de mennesker, som har det sværest i vores samfund.
Birthe Boye Hansen blev ansat i Blå Kors Danmark i 1978. Hun arbejder som regnskabscontroller. Foto: Jens Peter Engedal.

Da hun blev ansat, troede hun, hun bare skulle være der et år i et tidsbegrænset vikariat, men 45 år efter laver Birthe Boye Hansen stadig budgetter, regnskaber og opfølgninger i Blå Kors Danmarks økonomiafdeling med samme faste hånd og ordentlighed, som har kendetegnet hendes arbejde hele vejen igennem.

Birthe Boye Hansen havde første arbejdsdag i Blå Kors Danmark den 1. august 1978 og mødte som 28-årig ind på landskontoret i Silkeborg med afrohår og røde briller. Dengang fik tv-serien Matador premiere, og Mabel vandt med stortromme og trompetbukser årets melodigrandprix med sangen ”Boom boom”.

Det var på mange måder en anden tid. Også i Blå Kors, hvor mange af de sociale tilbud, som vi kender i dag, som for eksempel væresteder, Barnets Blå Hus, TUBA og Familienetværket, endnu ikke havde set dagens lys.

I takt med, at Blå Kors som organisation er vokset, betyder det meget for Birthe, at formålet er det samme: At det handler om at hjælpe mennesker, der har det svært. I dag er Blå Kors Danmark en social hjælpeorganisation med mere end 680 ansatte og over 3.800 frivillige, der arbejder for at hjælpe børn, unge og voksne i udsatte livssituationer.

”Det er en organisation, der har udviklet sig hele vejen igennem, og som gør et fantastisk stykke arbejde for dem, der har brug for det. Det betyder meget, at det er mennesker, vi hjælper. Det kan vi også mærke, selvom vi “bare” sidder med tal. At det ikke handler om søm og skruer”, siger Birthe, som før arbejdet i Blå Kors arbejdede med netop søm og skruer hos en jern- og stålvirksomhed.

Hjerte for mennesker

For at sætte årene i perspektiv, har Birthe Boye Hansen arbejdet over halvdelen af sit liv i Blå Kors Danmark. Hun har været med på rejsen i 45 år ud af organisationens 128 års historie.

”Jeg havde aldrig troet, at det skulle vare så lang tid. Men det har det gjort, og jeg har ikke fortrudt. Jeg har ikke søgt andet eller været på vej ud på noget tidspunkt,” fortæller hun.

I en omskiftelig verden med høj hastighed og ambitioner om at præstere og gøre det godt, møder man Birthe med skuldrene helt sænket ned. Hun har aldrig været en del af det ”ræs” eller mærket noget pres fra omverdenen om at skulle videre og udvide sit CV.

Hun har altid tænkt på andre menneskers behov og har sin familie i tankerne og hjertet i det, hun foretager sig. Det er dem, hun skal gøre glad og ikke andre.

”Jeg tror, det er vigtigt, at de unge mennesker i dag vælger lige netop det, de har lyst til. At de ikke skal tilfredsstille en masse andre med de valg, de tager i livet. Ellers finder de ikke det rigtige".

Stort engagement

Birthe Boye Hansen fortæller, at hun altid har været glad for at gå på arbejde. Hun er typen, der går all in og investerer sig selv i de projekter, hun kaster sig ud i. Både på arbejdet og i fritiden, hvor alle omkring hende kan mærke hendes store engagement, uanset om det handler om årsregnskab, havearbejde eller hygge med børn og børnebørn.

Når man spørger hende, om hun ikke kunne have stoppet før, griner hun, og svarer ”Det skal jo være færdigt”. Birthe føler en stærk forpligtelse, når først hun har engageret sig.

”Jeg befinder mig nok for langt ovre på den banehalvdel, hvor arbejdet har betydet alt. Det har det selvfølgelig ikke, men det har alligevel altid betydet meget for, at jeg kunne klare det, jeg havde med at gøre, og at det blev, som det gerne skulle være”, siger Birthe.

I sit arbejde har Birthe blandt andet kontakt til lederne af Blå Kors’ væresteder rundt omkring i landet og Barnets Blå Hus, som hjælper børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug. Mange af de samme ord går igen, når man spørger lederne, hvordan de oplever Birthe: ”Tillidsvækkende”, ”loyal” og ”engageret”. Hun har syn for de mennesker, som har brug for hjælp og gør, hvad hun kan, for, at midlerne gør en forskel for dem, fortæller de.

Modtager Den Kongelige Fortjenstmedalje

Snart fylder Birthe 73 år, og hun er der, hvor arbejdslivet er tæt på at være et afsluttet kapitel. De sidste regnskaber er afleveret.

”Mine børn har længe rykket for, om jeg ikke snart skulle stoppe. De har godt kunne mærke, at jeg trænger til at stoppe og få noget mere tid til mig selv. Det har jeg nok svært ved selv at tænke på og sørge for. Så det er godt, at der er nogen, der siger, at nu er det nok. Og det er det jo også,” siger Birthe.

Hun glæder sig til at tilbringe mere tid med sin familie, strikke, hækle og rydde op i gemmerne.

”Jeg tror, det bliver fint. Der er andre omkring mig, som er gået hjem og er stoppet med at arbejde. Jeg er jo den, der har arbejdet længst efterhånden. Det er fint nok. Man begynder jo at tænke over, at lige pludselig kan det hele være slut, så jeg vil jo gerne have nogle gode år derhjemme også”.

Som et allersidste punktum for sine 45-års arbejde i Blå Kors Danmark kan Birthe se frem til at modtage Den Kongelige Belønningsmedalje.

”Det er da stort. Det er rigtig stort. Hvis jeg vil, skal jeg over at sige tak til dronningen. Jeg bryder mig ikke om at stå forrest, men jeg synes, det er flot at få en medalje, fordi man har arbejdet det samme sted i så mange år. Det skulle egentlig bare have været et enkelt år, men det blev til lidt mere.”