BioPhero tiltrækker ny Serie A investering på 17 mio. USD (105 mio. DKK) til bæredygtig plantebeskyttelse

Investeringen skal finansiere produktion og markedsføring af bæredygtige biologiske insektferomoner.

BioPhero giver landbruget mulighed for at beskytte deres afgrøder ved brug af biologiske insektferomoner i stedet for at anvende insekticider.

BioPhero, en dansk producent af insektferomoner, har i dag offentliggjort at selskabet har rejst 17 mio. USD (105 mio. DKK) i ny aktiekapital. Investeringen er BioPhero’s A-runde, med DCVC Bio som ledende investor, og med deltagelse af FMC Ventures. Nuværende investorer Syngenta Group Ventures og Novo Holdings deltager også i runden, mens SDI/SIU udtræder af selskabets ejerkreds.

Selskabet, hvis mission er at erstatte kemiske insektmidler med bæredygtige biologiske insektferomoner, vil bruge investeringen til at starte produktion af adskillige nye produkter i en kvalitet, mængde, og et prisleje, som muliggør deres anvendelse mod vigtige skadevoldende insekter i markafgrøder.

Feromoner har udsigt til at blive et vigtigt værktøj til plantebeskyttelse uden den negative effekt på miljø og biodiversitet forsaget af intensiv brug af kemiske sprøjtemidler. Feromoner produceres naturligt af insekter som et lokkestof ved parring, men de kan også bruges til effektivt at forhindre opformering af bestemte skadevoldende insekter i marker ved at forvirre og forstyrre deres parringsproces. Feromoner er miljøvenlige da de er artsspecifikke og derfor kun har effekt på de skadevoldende insekter. Feromoner kan således erstatte brugen af kemiske sprøjtemidler, men de kan også forhindre overforbrug af disse ved at reducere sandsynligheden for at insekter opbygger resistens mod dem.

BioPhero fik sin første investering i 2018, og har siden udviklet og opskaleret en ny og effektiv produktionsmetode til insektferomoner ved brug af mikrobiel gæring. Processen anvender fornybare råvarer, producer mindre affald end den traditionelle kemiske proces, og er i stand til at levere insektferomoner i den kvalitet, mængde og prisleje som kræves i store markafgrøder som f.eks. majs, ris, og sojabønner. BioPhero har bevist produktion af feromoner i ton-skala, og selskabet er nu klart til at starte produktionen af sit første produkt og tilbyde det til kunder og udviklingspartnere over hele verden.

"Vi ønsker at give landbruget en ny mulighed for at beskytte deres afgrøder ved brug af biologiske insektferomoner i stedet for at anvende insekticider. I de store markafgrøder har dette indtil nu ikke været muligt på grund af høje produktionsomkostninger for feromoner. BioPhero har vist at vi kan gennembryde denne omkostningsbarriere. Vi er meget tilfredse med at kunne tiltrække nye stærke investorer og ser dette som en blåstempling af den succes vi har haft med at udvikle og opskalere feromonproduktion, og skabe nye muligheder for landbruget," siger Kristian Ebbensgaard, CEO, BioPhero.

I modsætning til insekticider, udvikler insekter ikke resistens mod feromoner fordi de produceres af hun-insekterne for at tiltrække hannerne ved parring, og de udgør dermed ikke et enkelt mål som insekterne let kan udvikle modstandskraft overfor gennem evolution.

Plantebeskyttelse med feromoner er effektivt, sikkert, og forvolder ikke skade på bier og andre insekter.

“Vi har analyseret brugen af insektferomoner indenfor landbrug og start-ups indenfor dette felt i mange år. Indtil nu er der intet firma der har haft succes med at producere feromoner til en pris og i en skala der muliggør global anvendelse” siger John Hamer, Co-Managing Partner, DCVC Bio. ”BioPhero’s patenterede platform er et gennembrud i forhold til at levere den omkostningsstruktur, produktionsfleksibilitet, og kvalitet, som gør at feromoner kan anvendes i de store markafgrøder.”

Kristian Ebbensgaard, CEO, BioPhero, tlf. 6060 0909, kristian@biophero.com

Christian Mostrup, pressechef, Novo Holdings, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Novo Holdings er et dansk aktieselskab, der er 100 procent ejet af Novo Nordisk Fonden. Selskabet er holding- og investeringsselskab for virksomhederne i Novo Gruppen, der består af Novo Nordisk A/S og Novozymes A/S, og forvalter fondens aktiver. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i veletablerede virksomheder inden for life science samt forvalter en bred portefølje af finansielle aktiver.

Novo Holdings vision er at være anerkendt som én af verdens førende investorer inden for life science med fokus på langsigtet værdiskabelse. Se mere på www.novoholdings.dk

Om BioPhero
BioPhero er en global frontløber indenfor produktion af insektferomoner der anvendes til bæredygtig og miljøvenlig plantebeskyttelse indenfor landbruget. Vores vision er at gøre landbruget mere bæredygtigt ved at muliggøre brugen af feromoner til beskyttelse mod skadevoldende insekter i de store markafgrøder. BioPhero har udviklet og opskaleret en patentbeskyttet biologisk produktionsplatform baseret på gæring. Vi har samlet et dedikeret hold med kompetencer indenfor mikrobiologi, fermentering, kemi, og procesudvikling.
BioPhero blev grundlagt i 2016 af Professor Irina Borodina, som et spin-out fra DTU, og selskabet fik sin første investering i 2018. Selskabet beskæftiger i dag 21 personer og er beliggende i København. BioPhero er også med i de EU-støttede projekter OLEFINE og PHERA. Læs mere på www.biophero.com

Novo Holdings udnævner Christoffer Søderberg til Head of Principal Investments1.9.2020 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse