Nicehair ApS

Bind og tamponer ligestilles med toiletpapir hos dansk skønhedsvirksomhed

Menstruationstabuet i arbejdstiden skal nedbrydes med gratis hygiejnebind til kvindelige ansatte hos Nicehair.dk. Kønsforsker ser det som et oplagt personalegode for kvinder på arbejdsmarkedet.
– Hygiejneprodukter kan være en dyr omgang. Men hos os skal det ikke koste mere at være kvinde end mand i arbejdstiden, så vi vil gerne sørge for, at produkterne er gratis, når man er på arbejde, siger Tonny Nielsen Bruun, stifter af Nicehair.dk. Foto: PR.

Skotske kvinder kan se frem til en omkostningsfri menstruation, efter en ny lovgivning i november 2020 sikrede dem gratis hygiejneprodukter. Den nye skotske lovgivning har været en øjenåbner for Nicehair, onlineforhandlere af skønhedsprodukter, som vil give deres kvindelige ansatte samme forhold.

Initiativet er ifølge Tonny Nielsen Bruun, kommerciel direktør og stifter af Nicehair.dk, helt oplagt for virksomheden.

– På alle vores platforme er vi en virksomhed, der på et helt personligt plan italesætter uren hud, fedtet hår, sure tæer og intimhygiejne. Den skotske lov gjorde det åbenlyst for os, at vi selvfølgelig også skal være med til at nedbryde tabuet omkring menstruation. Så nu starter vi hos os selv, ved at gøre hygiejneprodukter lige så naturligt at tilbyde som toiletpapir, og så ser vi, hvordan vi tager skridtet endnu videre bagefter, siger Tonny Nielsen Bruun.

Færre personalegoder til kvinderne

Indenfor den nærmeste fremtid skal toiletterne hos Nicehair.dk udstyres med gratis bind og tamponer. Og at naturliggøre menstruation på den måde er ifølge Karen Sjørup, der er kønsforsker ved Roskilde Universitet, en god idé. Hun ser bind og tamponer som et passende personalegode til kvinder – noget de ellers er fattige på.

– Generelt får mænd flere personalegoder end kvinder i form af firmabiler og aviser. Ved at give kvinder gratis hygiejneprodukter synes jeg, at arbejdspladsen viser, hvor stor pris de også sætter på deres kvindelige ansatte, siger Karen Sjørup og fortsætter:

– Man anerkender samtidig, at kvinder er kvinder, og imødekommer, at nogen kvinder kan have svært ved at arbejde, hvis de ikke har fået noget med hjemmefra.

Vil inspirere andre virksomheder

At det skal være gratis og skamfrit for kvinder at være på arbejde, er også en afgørende faktor for Nicehair.dk.

– Hygiejneprodukter kan være en dyr omgang. Men hos os skal det ikke koste mere at være kvinde end mand i arbejdstiden, så vi vil gerne sørge for, at produkterne er gratis, når man er på arbejde, siger Tonny Nielsen Bruun.

Opfyldning af hygiejneprodukter på Nicehair.dks toiletter er kun en start. Skønhedsvirksomheden vil gerne tage konceptet endnu længere i fremtiden, og tilbyde gratis bind og tamponer til deres kvindelige kunder, når der er fundet en model der fungerer. Og så håber de, at konceptet kan inspirere andre virksomheder til at følge trop.

– Det er en ren tanketorsk, at vi ikke har taget initiativet noget før. Det er en sag, som ligger os på sinde, det er i virksomhedens ånd og så er det helt logisk at tilbyde kvindelige ansatte gratis hygiejneprodukter, ligesom vi stiller toiletpapir og håndsæbe frit for alle. Vi håber, at vores tiltag kan skabe opmærksomhed omkring emnet, og muligvis inspirere andre til at give deres kvindelige ansatte samme gode, siger Tonny Nielsen Bruun.

Line Christiansen
Marketing Manager, NiceHair.dk
line@nicehair.dk

Billeder

Download
Opfyldning af hygiejneprodukter på Nicehair.dks toiletter er kun en start. Skønhedsvirksomheden vil gerne tage konceptet endnu længere i fremtiden, og tilbyde gratis bind og tamponer til deres kvindelige kunder, når der er fundet en model der fungerer. Foto: PR.
Download

Information om Nicehair ApS

Nicehair ApS
Randersvej 30