Bilsalget halveret i Region Syddanmark under januars corona-nedlukning

Bilsalget var sat kraftigt tilbage i årets første måned. 10.257 nye personbiler blev indregistreret i Danmark i januar måned, hvilket er det laveste antal på en måned siden marts 2009. Bilsalget i Region Syddanmark var ikke undtaget – her oplevede man en nedgang på over 50 procent i forhold til januar sidste år.

Årsagen til det lave bilsalg i den forgangne måned må tilskrives den hårde nedlukning af detailhandlen, som har ramt alle landets bilforhandlere. I øjeblikket er det ikke muligt at komme til fremvisning hos forhandlerne, og det er et fåtal af kunderne, der benytter sig af de nye muligheder såsom ”hjemme-fremvisning” og ”hjemme-prøvekørsel”.

I alt kom der 2.054 nye biler ud på vejene i Region Syddanmark i den forgangene måned. Til sammenligning blev der i gennemsnit indregistreret 3.150 nye personbiler om måneden sidste år i regionen.

Om januar måneds bilsalg siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører:

”Oven på vedtagelsen af det nye afgiftssystem var der lagt i kakkelovnen til, at januar skulle blive en rigtigt god måned for os. Det satte coronaen imidlertid en stopper for. Vi forstår naturligvis corona-situationens alvor, men appellerer samtidig til, at myndighederne vil gribe restriktionerne af detailhandlen mere nuanceret og differentieret an.”

Han fortsætter:

”De fleste bilforhandlere i Region Syddanmark har mange hundrede kvadratmeter til rådighed og har dermed rigtigt gode forsætninger for at fremvise deres biler på en forsvarlig og coronavenlig måde. Vi foreslår, at kunderne booker tid til fremvisning, så man undgår trængsel hos forhandlerne - og kødannelse udenfor.”

De grønne biler holder kursen

De grønne biler har ikke ladet sig slå ud af corona-nedlukningen. Over en femtedel – omkring 21 procent - af de nye biler i Region Syddanmark var enten el- eller plug-in hybridbiler i januar måned. Det vil sige, at andelen af opladelige biler var 15 procentpoint højere end andelen i samme måned sidste år.
Særligt gjorde plug-in hybriderne sig positivt bemærket. De øgede deres markedsandel i Region Syddanmark med over 10 procentpoint i den forgangne måned ift. januar 2020.

”Det er godt at se, at de grønne biler klarer sig godt trods corona-nedlukningen. Vi er dog ikke i tvivl om, at månedens grønne total havde været væsentligt højere, hvis ikke det havde været for corona. Ydermere har der også været udfordringer med implementeringen af det nye afgiftssystem, som også kan have påvirket det grønne bilsalg negativt. At det opladelige bilsalg alligevel har klaret sig så godt, som det har, vidner om, at den grønne omstilling er på rette spor i Syddanmark såvel som i resten af landet,” siger Mads Rørvig

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Sara GabrielsenPublic affairs- og kommunikationskonsulent

Kontakt for data og statistik.

Tlf:71119491slg@bilimp.dk

De Danske Bilimportører er brancheorganisationen for bilimportører i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologier – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Det nordjyske bilsalg amputeret af corona-nedlukningen2.2.2021 14:09:56 CETPressemeddelelse

Januar er normalt kendetegnet ved nytårskure og menneskefulde bilforhandlere. Historien blev imidlertid en anden i januar 2021. Corona-nedlukningen lagde en kraftig dæmper på bilsalget, og der blev kun indregistreret 10.257 nye biler i hele Danmark, hvilket er det laveste antal på en måned siden marts 2009. Nedgangen ramte også Region Nordjylland, hvor der blev indregistreret 51,6 procent færre personbiler end i januar sidste år.

Bilsalget har klodset bremsen under corona-nedlukningen i Region Sjælland2.2.2021 13:14:34 CETPressemeddelelse

Januar er normalt kendetegnet ved nytårskure og menneskefulde bilforhandlere. Historien blev imidlertid en anden i januar 2021. Corona-nedlukningen lagde en kraftig dæmper på bilsalget, og der blev kun indregistreret 10.257 nye biler i hele Danmark, hvilket er det laveste antal på en måned siden marts 2009. Nedgangen ramte Region Sjælland hårdt, og der blev indregistreret 52,1 procent færre biler i regionen sammenholdt med januar sidste år.

Mere end halveret januar-bilsalg i Region Midtjylland2.2.2021 12:48:46 CETPressemeddelelse

Januar er normalt kendetegnet ved nytårskure og menneskefulde bilforhandlere. Historien blev imidlertid en anden i januar 2021. Corona-nedlukningen lagde en kraftig dæmper på bilsalget, og der blev kun indregistreret 10.257 nye biler i hele Danmark, hvilket er det laveste antal på én måned siden marts 2009. Nedgangen ramte også Region Midtjylland, hvor der blev indregistreret 52,7 procent færre biler end i januar sidste år.