Billund tager endnu et skridt mod toppen

Billund Kommune klatrer 5 skridt længere op af rangstigen i DI’s årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i landets kommuner og veksler sidste års 10. plads med en flot 5. plads. Den flotte placering underbygges af, at mere end 4 ud af 5 virksomheder vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen, det er en meget høj andel sammenlignet med andre kommuner.

Især er virksomhederne tilfredse med kommunens niveau for skatter, afgifter og gebyrer, men også udbuddet af erhvervsgrunde og hensynet til erhvervslivet i den lokale planlægning får særdeles gode tilbagemeldinger fra virksomhederne.

- Billund Kommune fastholder og udbygger helt fortjent sin position på ranglisten over de mest erhvervsvenlige kommuner i landet. Ud over at Billund Kommune tilbyder virksomhederne gode økonomiske rammer i form af lave skatter, afgifter og gebyrer, så tilbyder kommunen også gode fysiske forhold i form af et godt udbud af erhvervsgrunde. Derudover er virksomhederne også meget tilfredse med det kommunale vejnet i kommunen. Det er meget positivt, siger formand for DI Sydvestjylland, adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

Netop infrastruktur og transport har højeste prioriteret, når man spørger virksomhederne, hvad der skal til for at styrke virksomhedernes vækstmuligheder fremadrettet, men også kommunens indsats for at tiltrække kvalificerede medarbejdere til området vægtes højt af virksomhederne.

- Billund Kommune er i den meget gunstige position, at de forhold, virksomhederne giver højeste prioritet, samtidig er nogle af de forhold, som virksomheden allerede er mest tilfredse med, såsom det kommunale vejnet og kommunes indsats for at tiltrække kvalificerede medarbejdere til området. Det er vel i bund og grund et signal fra virksomhederne om, at man er enig i kursen, der er lagt i Billund Kommune, og et skulderklap til at fortsætte det gode arbejde, som kommunen allerede er i gang med, siger Jesper Toft Mathiasen.

Undersøgelsen viser også, at kommunens politikere og embedsfolk har kunnet fastholde og endda forbedre tilfredsheden med dialogen mellem virksomhederne og kommunens politikere og embedsfolk. Derudover opnår kommunens formidling af væsentlige informationer til virksomhederne også en langt højere tilfredshed i årets undersøgelse end tidligere år.

- Vi skal ikke mere end 2 år tilbage i tiden for at finde utilfredshed blandt virksomhederne med dialogen og informationsniveauet fra kommunen. Men det hører virkelig fortiden til. Nu er der udelt tilfredshed, hvilket også gælder kommunens digitale erhvervsrettede services eksempelvis i relation til byggesagsbehandling og den indsats, kommunen har leveret for at sikre god bredbånds- og mobildækning i området.Det er efterhånden utænkeligt at drive en moderne virksomhed i et område, hvor bredbåndsdækningen og mobildækningen ikke er i top, så det er glædeligt at se, at Billund Kommuneligger helt fremme på det digitale område, siger Jesper Toft Mathiasen

Man skal lede længe efter tidslerne i årets erhvervsklimaundersøgelse for Billund Kommune, men virksomhederne vurderer, at der godt kunne gøres mere for grøn udvikling i kommunen, eksempelvis flere bæredygtige og grønne udbud og indkøb, ligesom det også godt kunne være et fremtidigt mål for Billund Kommune at opsætte konkrete mål for CO2 reduktion.

Se undersøgelsen her.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk, DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7.770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk