Billund fastholder placering i top-10 i DI-undersøgelse

Konkurrencen blandt kommunerne i Danmark for at tiltrække og fastholde virksomheder er hård. Men endnu engang placerer Billund Kommune sig i top-10 i Dansk Industris årlige måling af den lokale erhvervsvenlighed i landets kommuner.

Med en 10. plads viser kommunen, at den stadig er en af de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark.

- Der er en lang række forhold, der gør sig gældende, når en virksomhed skal bedømme, om en kommune er erhvervsvenlig eller ej. Billund Kommune har formået at få meget flotte placeringer på Dansk Industris målinger i alle de år vi har lavet dem. Det synes jeg er rigtigt flot, og det vidner om en kommune, som har et rigtigt godt blik for, hvad der er vigtigt for virksomhederne, siger formand for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen, Regional Vice President, Lineage Logistics i Esbjerg.

I målingen bliver kommunerne sammenlignet inden for en række forskellige kategorier. De lokale virksomheder roser særligt kommunen for de lave skatter og gebyrer. Et område som er særdeles vigtigt for virksomhedernes konkurrenceevne. Det gælder både i forhold til affalds- og byggesagsgebyrer og dækningsafgiften.

Billund nr. 1

Men også det lokale vejnet får ros fra de lokale virksomheder. Faktisk ligger Billund Kommune nr. 1. i denne kategori. Ligesom kvaliteten af de kommunale folkeskoler bliver bedømt til at være meget høj.

- Der er selvfølgelig altid nogle områder, hvor virksomhederne gerne vil have, at kommunen gør det lidt bedre. Det vil vi i DI Sydvestjylland altid gerne i dialog med kommunerne omkring, siger formanden.

Ét af de områder, hvor Billund Kommune ikke får ros af de lokale virksomheder, er adgangen til at benytte kollektiv transport for at komme på arbejde. Her bliver kommunen placeret helt nede på en 85. plads.

Mangler arbejdskraft

- Der er ingen tvivl om, at en af de største udfordringer for danske virksomheder i disse år er manglen på kvalificeret arbejdskraft. Det gælder også for virksomheder i Billund Kommune. Derfor er det godt at se, at de lokale virksomheder faktisk er godt tilfredse med kommunens indsats for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft. Til gengæld peger virksomhederne på, at kommunen kan blive bedre til at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, siger Jesper Toft Mathiasen.

I undersøgelsen bliver Billund Kommune placeret som nr. 17, når det gælder indsatsen for at tiltrække og sikre arbejdskraft. Virksomhederne placerer samarbejdet mellem jobcenter og erhvervsliv som nr. 35. Kommunens indsats for at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse opnår en plads som nr. 57 i undersøgelsen.

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg
Mail: moka@di.dk