Bilimportører om Eldrup-kommissionen: Plads til mere grønt!

Eldrup-kommissionen har netop fremlagt deres udspil til et nyt afgiftssystem for personbiler, der skal fremme grønne biler. De Danske Bilimportører er positive overfor udspillet, og opfordrer politikerne til hurtigt at indgå en ambitiøs aftale.

”Det er grundlæggende fornuftigt, at Eldrup-kommissionen lægger op til en opfattende ændring af registreringsafgiften, der skal fremme grønne biler. Vi mærker tydeligt, at danskerne er klar til at tilvælge elektrificerede biler, men det kræver, at man giver nogle afgiftsmæssige fordele,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Lad os nu gå hele vejen og få en ægte grøn omstilling

I alle Kommissionens modeller fremgår bilens pris stadig som en væsentlig del af beregningen af registreringsafgiften.

”Det glæder os, at politikerne også er positive omkring at gøre de danske veje mere grønne. Hvis regeringen skal i mål med 70 pct. målsætningen i 2030, er tiden inde til at træffe modige beslutninger. Det er skuffende, at Kommissionen holder fast i en 95 år gammel metode, ved at bilens pris stadig skal udgøre en stor del af afgiftsberegningen, da det direkte modarbejder en grøn omstilling. Vi foreslår, at man skrotter priselementet helt og erstatter det med tekniske kriterier som fx CO2 eller energieffektivitet. Det vil være en ægte grøn omstilling,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Interview og citater:
Adm. Direktør Mads Rørvig, tlf. +45 30 16 10 04 eller mr@bilimp.dk

Data og statistik:
PA- & kommunikationskonsulent Sara Gabrielsen, tlf. +45 71 11 94 91 eller slg@bilimp.dk

FAKTA

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer 99,9% at de nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

De Danske Bilimportører er brancheorganisationen for bilimportører i Danmark. Vores primære opgave er at varetage vores medlemmers interesser samt at facilitere intelligente løsninger for deres aktiviteter på det danske marked.

Det sker blandt andet ved, at vi leverer forskellig viden om bilbranchen, operationelle løsninger, samt at vi fungerer som talerør overfor regering, Folketing, ministerier og andre offentlige myndigheder samt ikke mindst medierne og andre relevante organisationer.