Bevar Ukraine og DI starter vinterkampagne for Ukraine

Ukraine har brug for større generatorer og power stations for at komme igennem vinteren. Organisationen Bevar Ukraine og DI beder nu Danmarks større virksomheder om at donere deres nød-generatorer til landet, hvor russiske bomber dagligt falder på energiforsyningen. Indsamlingen begynder i dag.

Mange områder og byer i Ukraine står uden elektricitet som følge af Ruslands invasion. Med temperaturer ned til mange minusgrader vil det koste lidelse og menneskeliv over vinteren. Al hjælp til at holde varmen og få elektricitet er velkommen, og Bevar Ukraine og DI beder nu dansk erhvervsliv om hjælp. I DI’s netværk af virksomheder rækker de to  hånden ud efter de større nødgeneratorer, som de store virksomheder kan have stående.

- Vi er sent på den, for vinteren i Ukraine er ved at bide sig fast. Så jeg appellerer til danske virksomhedsledere. Ligger din virksomhed inde med ekstra generatorer eller power stations – så kan I gøre en forskel. Hver uge sender vi en lastbil med hjælpemidler til Ukraine, og jeres generator kan være med på næste lad, siger fundraising manager i Bevar Ukraine Ole Egeblad, og fortsætter.

- Og har man ikke en generator er man naturligvis mere end velkommen til, at give en kontant donation - det er rigtigt dyrt, at sende mange nødhjælpstransporter til Ukraine.

Det er større generatorer på 10 KW eller større og større power stations, som ukrainerne kan bruge. En sådan generator kan give strøm til mindre felthospitaler, fælles køkkener, boligbebyggelser og anden civil infrastruktur og dermed være med til at forbedre tilværelsen denne vinter betragteligt for mange ukrainere, hvis tilværelse er blev vendt op og ned som følge af Ruslands invasion. Pengedonationer kan finansiere indsamling, transport og installation af generatorer.

I DI er underdirektør Jens Holst-Nielsen glad for at kunne udnytte Danmarks største netværk af virksomheder til at hjælpe Ukraine gennem vinteren.

- Det er på tide at skrue op for hjælpen til Ukraine. Vinteren er lang og hård i det centraleuropæiske land. Bevar Ukraine organiserer selv alle transporter, så det eneste, virksomheder behøver gøre, er at tage kontakt til Bevar Ukraine, som så koordinerer og afhenter. Jeg håber mange virksomheder vil hjælpe, siger Jens Holst-Nielsen, underdirektør i DI.

Bevar Ukraine har allerede sendt mere end 140 store lastbilfulde med nødhjælp til Ukraine. Nu gælder det generatorer.

Fakta:

Bevar Ukraine er en uafhængig dansk humanitær non-profit organisation, som har til formål at yde humanitær hjælp i Ukraine og at støtte flygtninge. Organisationen arbejder for fattigdomsbekæmpelse og styrkelse af civilsamfundet. Bevar Ukraine støtter FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

Mere information og tilsagn om støtte her:

DI og Bevar Ukraine indsamling › Bevar Ukraine

Yderligere oplysninger:
Fundraising manager i Bevar Ukraine Ole Egeblad på ole.egeblad@bevarukraine.dk, 22130075
Underdirektør i DI Jens Holst-Nielsen på jhn@di.dk, 2060 6986