Beskyttelse af drikkevand kan være en del af ny klimaplan

Vandsektorens brancheorganisation, DANVA, glæder sig over den nye klimaplan fra L&F og Danmarks Naturfredningsforening. Planen skal effektueres bl.a. ved hjælp af jordfordeling. Beskyttelse af drikkevand kunne med fordel blive en del af løsningen.

”Kan man på en og samme tid både beskytte klimaet og drikkevandet, så vil det være formidabelt for landbrug, dyr, natur, klimaet og danskerne,” siger direktør i DANVA, Carl-Emil Larsen.

L&F og Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at staten med et milliardbeløb i startkapital vil kunne få sat gang i jordfordeling i landbruget, så lavtliggende arealer bliver taget ud af produktion.

”Hvis man politisk støtter forslaget om at tage jord ud for at gøre en indsats for klimaet, så vil det være fornuftigt at indregne hensynet til drikkevandet samtidig. Politikerne har for kort tid siden aftalt sprøjtefrihed omkring drikkevandsboringer, men for at øge beskyttelsen mod sprøjtemidler er det en stor fordel, hvis der også sker en indsats i de områder, hvor drikkevandet dannes,” siger Carl-Emil Larsen, og fortsætter:

”Måske vil der være arealer i den plan, som L&F og Danmarks Naturfredningsforening har udarbejdet, som også er grundvandsdannende. Det er jo indlysende, at hvis man reducerer brugen af pesticider der, hvor regnvand siver ned gennem jorden til grundvandet, så vil risikoen for, at sprøjtemidler ender i grundvandet, mindskes.”

L&F og Danmarks Naturfredningsforening forestiller sig, at 100.000 hektar landbrugsjord omlægges til natur eller græsning ved hjælp af blandt andet jordfordeling. Det svarer til knap det dobbelte af Falsters areal.

Politiske krav kan nedbringe antallet af overløb4.6.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Vandsektorens brancheorganisation, DANVA, opfordrer politikerne på Christiansborg til at afveje ønsker om effektiviseringer overfor skærpede krav til bl.a. regnvandsbetingede overløb. Hvis politikerne stiller skærpede krav til overløb med deraf følgende investeringsbehov, vil den nuværende udformning af sektorens økonomiske regulering resultere i en udhuling af vandselskabernes økonomi. Hvis der stilles skærpede krav, vil der være behov for øgede investeringer, hvilket igen vil resultere i højere vandpriser.