Beskidte tricks i el-salgsbranchen: Handling nu, ellers sker det igen

Forbrugerombudsmanden politianmelder i dag elselskabet Norström for ulovlige opkald og vildledning. Hos EWII Koncernen hilser administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn politianmeldelsen velkommen – men stiller sig også skeptisk overfor, om det er nok?

EWII Koncernen politianmeldte Norström i slutningen af august.

Forbrugerombudsmanden politianmelder i dag elselskabet Norström for ulovlige opkald og vildledning. Politianmeldelsen baserer sig på 224 klager fra forbrugere fra hele landet, herunder adskillige fra kunder fra EWII Koncernen.

Hos EWII Koncernen hilser administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn politianmeldelsen velkommen og kvitterer for Forbrugerombudsmandens gode arbejde – men stiller sig også skeptisk overfor, om det er nok?

”El-sælgere, der ringer og bruger beskidte tricks til at kapre kunder, er hverdag i el-branchen. Det er systematisk snyderi, hvor sælgerne bruger de samme usande historier til at lokke kunder til at skifte el-selskab,” siger han.

Hos EWII Koncernen ringer kunder, der har været udsat for generende opkald fra konkurrenter, i gennemsnit en-to gange om ugen, hvilket har fået koncernen til at politianmelde to konkurrenter – Velkommen og Norström - samt i kampagner, debatindlæg og endda annoncer at appellere til politisk handling.

Siden marts i år har koncernen registreret omkring 60 klager, hvor af de fleste figurerer i Forbrugerombudsmandens politianmeldelse. Men en politianmeldelse adresserer ikke problemets rod, lyder det fra direktøren:

”Nogle af selskaberne er allerede politianmeldt flere gange. Det kan være, det har en effekt på det enkelte selskab– men de beskidte tricks har været et problem i branchen i årevis. Hver gang et af branchens brodne kar falder bort, dukker der blot et nyt op. Det er det, vi skal have stoppet,” lyder kritikken.

Der er behov for handling – Forbrugerombudsmanden skal have en større hammer, lyder forslaget fra koncernen.

”Hvis vi ikke strammer reglerne og sørger for, at der er større konsekvenser for lovovertrædelser som dem, der i dag er blevet politianmeldt, så sker det igen. Det er sådan tendensen i markedet er,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Administrerende direktør i EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn, telefon 23 23 71 18.

EWII Koncernen politianmeldte Norström i slutningen af august.