Beskidte tricks i el-salgsbranchen: Handling nu, ellers sker det igen

Forbrugerombudsmanden politianmelder i dag elselskabet Norström for ulovlige opkald og vildledning. Hos EWII Koncernen hilser administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn politianmeldelsen velkommen – men stiller sig også skeptisk overfor, om det er nok?

EWII Koncernen politianmeldte Norström i slutningen af august.

Forbrugerombudsmanden politianmelder i dag elselskabet Norström for ulovlige opkald og vildledning. Politianmeldelsen baserer sig på 224 klager fra forbrugere fra hele landet, herunder adskillige fra kunder fra EWII Koncernen.

Hos EWII Koncernen hilser administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn politianmeldelsen velkommen og kvitterer for Forbrugerombudsmandens gode arbejde – men stiller sig også skeptisk overfor, om det er nok?

”El-sælgere, der ringer og bruger beskidte tricks til at kapre kunder, er hverdag i el-branchen. Det er systematisk snyderi, hvor sælgerne bruger de samme usande historier til at lokke kunder til at skifte el-selskab,” siger han.

Hos EWII Koncernen ringer kunder, der har været udsat for generende opkald fra konkurrenter, i gennemsnit en-to gange om ugen, hvilket har fået koncernen til at politianmelde to konkurrenter – Velkommen og Norström - samt i kampagner, debatindlæg og endda annoncer at appellere til politisk handling.

Siden marts i år har koncernen registreret omkring 60 klager, hvor af de fleste figurerer i Forbrugerombudsmandens politianmeldelse. Men en politianmeldelse adresserer ikke problemets rod, lyder det fra direktøren:

”Nogle af selskaberne er allerede politianmeldt flere gange. Det kan være, det har en effekt på det enkelte selskab– men de beskidte tricks har været et problem i branchen i årevis. Hver gang et af branchens brodne kar falder bort, dukker der blot et nyt op. Det er det, vi skal have stoppet,” lyder kritikken.

Der er behov for handling – Forbrugerombudsmanden skal have en større hammer, lyder forslaget fra koncernen.

”Hvis vi ikke strammer reglerne og sørger for, at der er større konsekvenser for lovovertrædelser som dem, der i dag er blevet politianmeldt, så sker det igen. Det er sådan tendensen i markedet er,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Administrerende direktør i EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn, telefon 23 23 71 18.

EWII Koncernen politianmeldte Norström i slutningen af august.

Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling9.11.2020 10:37:03 CETPresseinvitation

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet28.10.2020 10:45:43 CETPressemeddelelse

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man