Bendt Bendtsen: Energikrisen løses ikke uden varige energibesparelser

Regeringen og Energistyrelsen har på et netop overstået pressemøde løftet sløret for den strategi, der skal sikre Danmarks energiforsyning gennem vinteren på trods af den verserende energikrise. SYNERGI har længe efterspurgt en energispareplan og konkrete initiativer for at mindske energiforbruget. Derfor er bestyrelsesformand Bendt Bendtsen godt tilfreds med regeringens initiativ. Han havde dog gerne set et højere ambitionsniveau.

”Danmark risikerer i værste fald at stå i en situation, hvor der er decideret mangel på energi,” lød det fra klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen på dagens pressemøde om den aktuelle forsyningssituation. Her lancerede regeringen flankeret af Energistyrelsen en strategi, der bl.a. indebærer, at offentlige bygninger skal sænke temperaturen til maksimalt 19 grader.

Det er positivt, at regeringen nu hæver indsatsen fra råd og vejledninger til konkret handling. Men SYNERGI-formand Bendt Bendtsen mener dog, at der skal meget mere til.

”Forsyningssituationen er alvorlig, og ingen ved, hvordan vinteren vil forløbe. Allerede nu har danskere og små handelsdrivende svært ved at betale deres energiregning, som kun bliver endnu højere den kommende tid. Derfor mener jeg, at vi hellere skal gå lidt for langt end lidt for kort i bestræbelserne på at sikre danskerne og virksomhederne energi nok og lavere energiregninger - især fordi vi sagtens kan spare på energien, uden det behøver at gøre ondt. Jeg er overbevist om, at langt de fleste danskere er parate til at gå længere end at ofre én varmegrad eller to på kontoret, hvis det kan medvirke til at sikre varme i hjemmet, holde hjulene i gang i Produktionsdanmark og frigøre os fra Putin. Regioner og kommuner er nogle af landets største bygningsejere med samlet ca. 40 mio. kvm areal. Her er der meget mere at hente på opvarmning, vandtemperaturer, belysning osv. Det samme er der i danskernes hjem og i industrien,” mener Bendt Bendtsen.

Han ser desuden gerne, at den kortsigtede, overvejende adfærdsbårede indsats suppleres af investeringer i varige energibesparelser. Ifølge SYNERGIs beregninger kan en hurtig indsats, hvor der energieffektiviseres 5 pct. i husholdningerne samt handels- og serviceerhverv gennem energirenoveringer, skære 14 pct. af Danmarks naturgasimport.

”Det er godt og nødvendigt med adfærdsændringer og temperaturloft i offentlige bygninger, men grundlæggende er problemet, at vi spilder for meget energi, og at en stor del af forbruget stammer fra sorte energikilder. Det er ikke nok at pille bladene af ukrudtsplanten, for de vokser hurtigt ud igen. Vi skal have hele roden med, og det betyder investeringer i varige energibesparelser i danskernes hjem og i vores virksomheder ved hjælp af grøn teknologi som pumper, vinduer, termostater, isolering, digitale løsninger osv.,”udtaler Bendt Bendtsen.

Danmarks faktiske energiforbrug steg i første halvår af 2022 med 1,7 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.