Bekymring for rentestigning afmonteret

Der vil være nogen, som vil komme galt af sted, når renten stiger igen, men slet ikke så mange, som man tidligere har været bekymret for, siger boligøkonom Mikkel Høegh.

Stigende renter har længe været økonomers og politikeres bekymring, men den bekymring er ikke engang sparket til hjørne, den er afmonteret, mener boligøkonom Mikkel Høegh.

Tal viser, at mere end halvdelen af alle boligejere nu har lagt om til klippefaste renter, der hverken kan eksplodere opad eller stige i mange år.

Det er en direkte gevinst af den massive omlægning til boliglån med fast rente, som boligejere har foretaget i nyere tid.

-For fem år siden var det kun cirka hvert 3. lån, der havde fast rente. I dag er det hvert andet lån. Og alt tyder på, at det tal bliver endnu bedre i nær fremtid, fordi interessen for fastforrentede lån med lav rente er enorm i øjeblikket, siger boligøkonomen.

- Der er en stor omlægningsbølge i gang blandt de danske boligejere lige nu. Hvis man ser på tallene for marts isoleret, har vi ikke set flere lånetilbud i Danmark siden den store konverteringsbølge tilbage i 2015. Således spørger otte ud af ti af de kunder, vi aktuelt er i dialog med, om fast rente, siger Jyske Banks boligøkonom, Mikkel Høegh.

-Boligejerne bruger de vanvittigt lave renter fornuftigt til at sikre deres privatøkonomi, så den er robust mod udsving i renten. Der skal nok være nogle, som vil komme galt afsted, når renten stiger igen, men slet ikke så mange, som man tidligere har været bekymret for, siger boligøkonom Mikkel Høegh.

Det er de såkaldte 0 procentlån og 1.5 procentlån, som danskerne nu går over på. Samlet set er der i Danmark indhentet 26.959 lånetilbud på de lån i marts, viser nye tal fra Finans Danmark.

-Det er både erhverv og private, som omlægger lån til fast rente i stor stil. Det er grundlæggende en sund udvikling, som understøtter den finansielle stabilitet i Danmark. Udviklingen er således en gevinst for vores samfund. Finanstil stabilitet er en af de grundpiller, vi alle står på, siger Mikkel Høegh.

Mikkel Høegh forudser i øvrigt, at lavrentelånene vil tage livet af de op-konverteringsbølger, der tidligere er set.

-Jeg tror, de nye lavrentelån er evighedslån. Forstået på den måde, at folk vil beholde deres lån med den unikt lave rente og det vil tage livet af op-konverteringerne. En husejer holder i gennemsnit sit lån i otte år, det har noget at gøre med bl.a. flyttemønstre og konverteringsmuligheder, og jeg tror, de beholder deres lave lån i den periode. Mindst.

- Når renten en dag stiger, vil mange hellere beholde deres lån med lave rente og dermed lave ydelse, fremfor at få en mindre gæld og en højere ydelse, siger Mikkel Høegh.

Mere infomation hos Mikkel Høegh 6113 0720

Information om Jyske Bank