Behøver din ny fladskærm eller smartphone en ekstra forsikring?

Black Friday køber vi elektronik og hvidevarer i stor stil. Kan det betale sig at købe en elektronikforsikring til computeren, smartphonen, fladskærmen, køleskabet eller det ny komfur? Forsikringsoplysningen hjælper dig med svaret.

Foto: NordWood Themes/Unsplash

Black Friday står for døren, og mange penge bliver brugt på ny elektronik og hvidevarer. Det kan blive dyrt, hvis uheldet er ude, og mange overvejer derfor at købe en ekstra forsikring – en tillægsforsikring.

Der er nogle ting, der er grund til at være opmærksom på, inden man siger ja tak til en ekstra elektronikforsikring.

- Om tillægsforsikringen er pengene værd, og om du har behov for forsikringen, er en meget individuel vurdering. Det afhænger bl.a. af, hvor meget du selv har råd til at betale, hvis uheldet er ude, og hvor meget varen koster, siger Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen.

Hvis du har en almindelig indboforsikring, er du allerede i forvejen dækket fx ved brand og tyveri, men den dækker normalt ikke andre pludselige skader.

Tillægsforsikringen dækker pludselige skader og funktionsfejl - fx hvis du taber din computer på gulvet, eller hvis der sker mekaniske fejl eller nedbrud, som gør computeren ubrugelig.

Tillægsforsikring på tre måder

En tillægsforsikring kan man købe via dit eget forsikringsselskab eller i den butik, hvor man køber varen. Men man kan også være dækket via sit Mastercard. Så inden man køber en tillægsforsikring, er det en god ide at tjekke, om man skulle være dækket i forvejen.

- Samtidig skal man være opmærksom på, at der kan være forskelle mellem i butikkens forsikring, forsikringsselskabets dækning og dækningen på Mastercardet. Så man bør tjekke disse forskelle, siger Anja Lintrup Sørensen.

Dækningen på butikkens tillægsforsikring

• Forsikringen skal købes samtidig med den vare, du ønsker at forsikre
  • Forsikringen dækker kun det enkelte apparat, du køber. Vær opmærksom på, at forsikringen ophører, hvis din computer bliver stjålet eller totalskadet inden forsikringens udløb
  • Der kan være forskellige dækningsperioder fra 1 til 4 år
  • Der sker typisk ikke afskrivning på erstatningen pga. alder. Men nogle forsikringer erstatter maksimalt købsprisen ved totalskade
  • Der kan være en selvrisiko på udvalgte apparater, fx på mobiltelefoner og computere
  • Der kan være en begrænsning på, hvor mange skader, du kan anmelde.

Den forsikring, du kan købe via indboforsikringen

• Du kan købe forsikringen løbende, dvs. når som helst
  • Forsikringen dækker hele husstandens elektronik (til indendørs brug)
  • Forsikringen kan enten dække i en tidsbegrænset periode uden afskrivning, eller den kan dække i hele apparatets levetid typisk med afskrivning fra en vis alder. Tjek dine forsikringsvilkår
  • Ved totalskade bliver erstatningen beregnet med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende produkt
  • Der er typisk en generel selvrisiko på mellem 1.000-2.000 kr.

Dækning via Mastercard

• Ikke alle Mastercard indeholder en elektronikforsikring – tjek dine vilkår eller spørg din bank
  • Varen skal være betalt med kortet
  • Forsikringen dækker typisk elektronik og/eller hårde hvidevarer
  • Nogle forsikringer dækker kun varer af en vis værdi
  • Der kan være et maksimumbeløb pr. skade eller forsikringsår, fx købsprisen eller en fast sum
  • Dækningsperioden kan variere fra 90 dage til 4 år.

Gode råd

• Overvej dit behov for en udvidet dækning - risiko, økonomi, livssituation, varens pris m.m.
  • Har du brug for at forsikre alt din elektronik eller kun en enkelt ting?
  • Tjek altid, hvordan din indboforsikring dækker i forvejen, inden du køber en tillægsforsikring
  • Undersøg, hvilke forskelle der er på den forsikring, du kan købe i butikken, hos dit eget forsikringsselskab og den du evt. har på dit Mastercard – fx selvrisiko, dækningsperiode, afskrivning osv.
  • Husk, at du har en fortrydelsesret på 14 dage på den forsikring, du køber i butikken, hvis du har truffet en for hurtig beslutning
  • Vær opmærksom på, at apparater til udendørs brug ikke er dækket af alle elektronikskadedækninger
  • Du kan have behov for at justere forsikringssummen på din indboforsikring, hvis du køber særligt værdifulde ting eller generelt anskaffer dig flere dyre ting.

Foto: NordWood Themes/Unsplash

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring24.11.2020 09:13:54 CETPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad gælder for unge bilister, som køber deres egen bil? Ved de, hvornår man har brug for en sælgeransvarsforsikring, eller om man kan få dækket sin stormskade, når der ikke har været registreret storm på ens adresse?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring22.10.2020 08:30:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad en skadedyrsforsikring dækker? Ved de, hvordan man er stillet, hvis man kører andre ned på cykel og ikke har en forsikring, eller om man kan få sin rejse refunderet, hvis man er risikopatient og utryg ved at rejse?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring19.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er forsikret, hvis ens barn får udleveret en iPad af skolen? Ved de, hvornår man kan få erstatning fra sin rejseforsikring, hvis der opstår skader på en lejebil i udlandet, eller hvilke regler der gælder for genoptagelse af en ulykkesskade?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring13.7.2020 10:00:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på ved kør selv-ferie i udlandet? Ved de, om man kan få erstatning, hvis man bliver påkørt af en speed pedelec (hurtig el-cykel) uden forsikring, eller hvilken forsikring der dækker, hvis vinkøleskabet kortslutter?