Kosmetik- og hygiejnebranchen

Begræns coronasmitten med den rigtige rengøring

God hygiejne og rengøring er ifølge Sundhedsstyrelsen et vigtigt våben i kampen mod coronavirus, hvis vi skal undgå en voldsom opblussen af smitten i julen. Men hvad er god rengøring, og hvilke rengøringsmidler skal man bruge for effektivt at mindske risikoen for smitte? Det giver Kosmetik- og hygiejnebranchen dig svaret på.

Julen står for døren, og mange danskere planlægger at fejre højtiden med den nærmeste familie. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi husker hygiejnen og rengøringen i hjemmet, hvis ikke vi skal risikere, at smitten for alvor løber løbsk.

”Brug de rengøringsmidler, som du allerede har i dit skab derhjemme, og som du normalt gør dit hjem rent med. De indeholder de ingredienser og stoffer, som er nødvendige for at fjerne virus og bakterier, som kan gøre dig syg. Derfor er de også effektive til at begrænse smitten med coronavirus i dit hjem,” siger teknisk og regulatorisk konsulent i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Anna Sass Andersen.

Forskning peger på, at coronavirus kan overleve på overflader i op til 72 timer. Derfor er det vigtigt, at du fokuserer din rengøring på de steder, som du oftest rører med dine hænder. Det gælder eksempelvis dørhåndtag, fjernbetjeningen, computermusen, tastaturet, lyskontakter og vandhaner. Og sørg for at lufte jævnligt ud, så viruspartikler ikke ophober sig i luften.

Lav ikke dine egne rengøringsmidler

Rengøringsmidler, som du kan købe i detailhandlen, er udviklet og produceret til at fjerne de skadelige bakterier og virus fra dit hjem. Derfor lyder anbefalingen også, at man ikke giver sig i kast med at blande sine egne rengøringsmidler.

”Vi anbefaler, at man ikke blander sine egne rengøringsmidler af ting fra køkkenskabet. Hvis du selv mikser dine rengøringsmidler af citronsyre, bagepulver eller eddike, risikerer du at lave blandinger, der ikke virker, som er farlige for din sundhed eller ødelægger dine møbler og inventar,” siger Anna Sass Andersen.

Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetik- og hygiejnebranchen
Slotsholmsgade 1

Kosmetik- og hygiejnebranchen er brancheorganisation for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.

Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.