Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Basale færdigheder: Antallet af deltagere på FVU er fordoblet på ti år

Del

På ti år er antallet af deltagere på Forberedende Voksenundervisning (FVU) mere end fordoblet. Det viser en ny undersøgelse lavet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Til gengæld er der kun en relativt lille andel, som bruger FVU, blandt den største gruppe af voksne med svage læsefærdigheder i Danmark.

Flere voksne deltager i FVU i dag end for ti år siden. EVA’s undersøgelse af aktivitet og deltagerprofil på FVU viser, at det samlede antallet unikke deltagere per år er steget fra 14.200 personer i 2008/09 til 31.500 personer i 2017/18.

Fortsat lang vej igen

PIAAC-undersøgelsen (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), der er den hidtil mest omfattende undersøgelse af danskernes basale færdigheder, anslog i 2011-12, at mere end en halv million voksne danskere har svage læse- og regnefærdigheder.

EVA's undersøgelse viser, at det samlede antal unikke deltagere på FVU-læsning var 135.000 personer fra 2008/09 til 2017/18. Det svarer til, at omkring hver fjerde med svage læsefærdigheder i Danmark, har deltaget i FVU-læsning. På FVU-matematik var det samlede antal deltagere i samme periode 53.100, svarende til én ud af ti af de lige over 500.000 personer i Danmark med svage regnefærdigheder. Trods den positive udvikling, er der altså fortsat mange voksne med svage basale færdigheder, som ikke bruger FVU.

”Det er positivt at flere og flere deltager i FVU, men der er forsat lang vej igen. Udover hvor mange er det også interessant at kigge på, hvem der deltager i FVU,” forklarer Sia Hovmand Sørensen, der er seniorkonsulent hos EVA og projektleder bag undersøgelsen.

Større andel med indvandrerbaggrund

Kigger man nærmere på deltagerprofilen på FVU-læsning, ser man, at antallet af deltagere med dansk oprindelse er faldet siden 2013/14. I 2017/18 havde kun én ud af fire deltagere dansk oprindelse. Undersøgelsen viser også, at 40 procent af deltagerne med indvandrerbaggrund på FVU-læsning i 2017/18 havde en videregående uddannelse.

”Det er en kritisk udvikling, fordi vi ved, at den klart største gruppe af voksne med svage læsefærdigheder i Danmark har dansk oprindelse og er som oftest enten ufaglærte eller kortuddannede. Den gruppe udgør i dag et mindretal blandt deltagerne på FVU,” siger Sia Hovmand Sørensen og anbefaler, at der kommer styrket fokus på at tiltrække flere voksne fra kernemålgruppen til FVU.

Sia Hovmand Sørensen forklarer samtidig, at den nuværende deltagerprofil kan skyldes, at FVU-læsning i et vist omfang anvendes som et mere generelt – og gratis – tilbud om danskundervisning snarere end som et målrettet tilbud til voksne med svage læsefærdigheder.

Aktiviteten er ikke steget på VUC siden 2014

Selvom voksenuddannelsescentrene (VUC) har et særligt styringsmæssigt ansvar for udbuddet af FVU, er deltagerantallet på FVU-læsning på VUC’erne ifølge EVA's undersøgelse faldet med 9 procent fra 2013/14 til 2017/18. Samtidig har der været en stor stigning i antallet af deltagere på både sprogcentrene og i oplysningsforbundene (AOF, FOF m.fl.). En bekymrende udvikling, mener Sia Hovmand Sørensen.

”Det er bekymrende, især fordi FVU er en vigtig indgang til Almen Voksenuddannelse (avu), som er den mest brugte videre uddannelsesvej for deltagerne på FVU, og som netop VUC’erne faktisk er de eneste, der udbyder”.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Østbanegade 55, 3. sal
2100 København Ø

35 55 01 01http://www.eva.dk/

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.

Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Mange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft20.5.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Mange elever oplever, at de løfter sig fagligt i 10. klasse. Især de fagligt svageste angiver, at det ekstra skoleår har gjort dem dygtigere og styrket deres faglige selvtillid. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklarede om valget af ungdomsuddannelse.

National undersøgelse af kvaliteten i kommunale børnehaver27.1.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

For første gang er kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark blevet undersøgt på nationalt plan. Resultaterne viser, at det pædagogiske personale generelt er gode til at interagere med børnene og skabe en struktureret hverdag med faste rammer. Til gengæld kan personalet flere steder blive bedre til at give børnene tilstrækkelig opmærksomhed under leg, og i halvdelen af børnehaverne mangler der legematerialer af god kvalitet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum