Basale færdigheder: Antallet af deltagere på FVU er fordoblet på ti år
Flere voksne deltager i FVU i dag end for ti år siden. EVA’s undersøgelse af aktivitet og deltagerprofil på FVU viser, at det samlede antallet unikke deltagere per år er steget fra 14.200 personer i 2008/09 til 31.500 personer i 2017/18.
Fortsat lang vej igen
PIAAC-undersøgelsen (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), der er den hidtil mest omfattende undersøgelse af danskernes basale færdigheder, anslog i 2011-12, at mere end en halv million voksne danskere har svage læse- og regnefærdigheder.
EVA's undersøgelse viser, at det samlede antal unikke deltagere på FVU-læsning var 135.000 personer fra 2008/09 til 2017/18. Det svarer til, at omkring hver fjerde med svage læsefærdigheder i Danmark, har deltaget i FVU-læsning. På FVU-matematik var det samlede antal deltagere i samme periode 53.100, svarende til én ud af ti af de lige over 500.000 personer i Danmark med svage regnefærdigheder. Trods den positive udvikling, er der altså fortsat mange voksne med svage basale færdigheder, som ikke bruger FVU.
”Det er positivt at flere og flere deltager i FVU, men der er forsat lang vej igen. Udover hvor mange er det også interessant at kigge på, hvem der deltager i FVU,” forklarer Sia Hovmand Sørensen, der er seniorkonsulent hos EVA og projektleder bag undersøgelsen.
Større andel med indvandrerbaggrund
Kigger man nærmere på deltagerprofilen på FVU-læsning, ser man, at antallet af deltagere med dansk oprindelse er faldet siden 2013/14. I 2017/18 havde kun én ud af fire deltagere dansk oprindelse. Undersøgelsen viser også, at 40 procent af deltagerne med indvandrerbaggrund på FVU-læsning i 2017/18 havde en videregående uddannelse.
”Det er en kritisk udvikling, fordi vi ved, at den klart største gruppe af voksne med svage læsefærdigheder i Danmark har dansk oprindelse og er som oftest enten ufaglærte eller kortuddannede. Den gruppe udgør i dag et mindretal blandt deltagerne på FVU,” siger Sia Hovmand Sørensen og anbefaler, at der kommer styrket fokus på at tiltrække flere voksne fra kernemålgruppen til FVU.
Sia Hovmand Sørensen forklarer samtidig, at den nuværende deltagerprofil kan skyldes, at FVU-læsning i et vist omfang anvendes som et mere generelt – og gratis – tilbud om danskundervisning snarere end som et målrettet tilbud til voksne med svage læsefærdigheder.
Aktiviteten er ikke steget på VUC siden 2014
Selvom voksenuddannelsescentrene (VUC) har et særligt styringsmæssigt ansvar for udbuddet af FVU, er deltagerantallet på FVU-læsning på VUC’erne ifølge EVA's undersøgelse faldet med 9 procent fra 2013/14 til 2017/18. Samtidig har der været en stor stigning i antallet af deltagere på både sprogcentrene og i oplysningsforbundene (AOF, FOF m.fl.). En bekymrende udvikling, mener Sia Hovmand Sørensen.
”Det er bekymrende, især fordi FVU er en vigtig indgang til Almen Voksenuddannelse (avu), som er den mest brugte videre uddannelsesvej for deltagerne på FVU, og som netop VUC’erne faktisk er de eneste, der udbyder”.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Sådan kan vi styrke elevernes vej gennem erhvervsuddannelserne – ifølge dem selv18.9.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan oplever eleverne deres erhvervsuddannelse? En ny undersøgelse fra EVA giver et indblik i de ting, der fungerer godt, og de udfordringer eleverne oplever undervejs. På den baggrund giver EVA fem anbefalinger til, hvordan skolerne kan styrke trivsel, fællesskab og elevernes sandsynlighed for at gennemføre deres uddannelse
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum