Barsk roman om en families liv med en autistisk søn

Olaug Nilssens roman TUNG TIDS TALE er fortællingen om den treårige dreng Daniel, der går fra at være et velfungerende barn til at miste sit sprog, forandre personlighed, blive voldsom mod børn, søskende, forældre og får en autismediagnose.

Bogens forside

TUNG TIDS TALE er en barsk roman om at være forælder til et barn med autisme, om kærligheden og kampen for, at barnet skal blive set for den, han virkelig er. Om skam og magtesløshed, sorg og sygdom, men også om at finde smukke øjeblikke i livet og værdsætte dem.

”I lang tid vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre, når du slog og bed mig. Du slog mig. Jeg sagde nej og lagde din hånd roligt tilbage. Du slog mig. Jeg sagde nej og lagde din hånd roligt tilbage. Du slog mig. Jeg sagde nej og lagde din hånd roligt tilbage. Du slog mig, jeg brølede. Du bed mig, jeg bankede i væggen.”

Olaug Nilssen (1977) er norsk forfatter og debuterede i 1998. Hun har udmærket sig som en vigtig stemme i norsk litteratur siden gennembruddet med FÅ MEG PÅ, FOR FAEN, men det var med TUNG TIDS TALE, forfatterskabet nåede nye højder, da romanen fik gode anmeldelser, høje salgstal og blev opført på scener i hele Norge som skuespil. Romanen medførte også, at Olaug Nilssen har kastet sig ind i den norske debat om familier med handicappede børn og hun har bl.a. haft flere samtaler med Norges statsminister, Erna Solberg, om netop dette emne. Olaug Nilssen har selv en søn med autisme, romanen bygger på hendes egne oplevelser.

VINDER AF BRAGEPRISEN 2017

VINDER AF NYNORSK LITTERATURPRIS 2017