Bankernes udlån til grønne biler er steget med 76 pct.

På blot et år er bankernes lån til el-biler, plug-in hybridbiler og andre lavemissionsbiler vokset fra 5 til 9 mia. kroner. Det viser en ny opgørelse fra Finans Danmarks årlige Bæredygtighedsredegørelse.

Bankernes udlån til el-biler og andre nul- eller lavemissionsbiler er steget med 4 mia. kroner fra 2021 til 2022. Det er en stigning på 76 pct. på et år.

”Som sektor tager vi et vigtigt samfundsansvar, når vi giver vores kunder gode muligheder for at skifte deres biler ud med nye. Dermed bidrager vi som sektor til, at bilerne på de danske veje i de kommende år forurener mindre, og at Danmarks omstilling mod en mere bæredygtig fremtid drives fremad,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.

Når flere danskere vælger et mere miljøvenligt alternativ end en traditionel benzin- og dieselbil, medvirker det til at reducere udledningen af drivhusgasser. 29 pct. af Danmarks udledninger kommer fra indenlandsk transport. Derfor er en gradvis udskiftning mod mere klimavenlige biler er et vigtigt led i at nå Danmarks klimamål om en reduktion af udledningen på 70 pct. frem mod 2030 i forhold til 1990.

6 ud af 10 bakker op om bankernes grønne produkter

Og det er ikke kun bankerne selv, der synes, at deres grønne produkter – som særlige lån til el-biler eller energiforbedringer af boligen – er en god idé. 6 ud af 10 danskere mener også, at det er en meget god eller god idé, at bankerne og realkreditinstitutterne generelt arbejder på at få flere grønne produkter på hylderne og derigennem understøtter den bæredygtige omstilling af samfundet. Og tallet er endnu højere - 73 pct. - blandt de unge under 30 år. Det viser en Epinion-undersøgelse, foretaget for Finans Danmark.

“Danskerne har fået øjnene op for, at finanssektoren er en vigtig motor i den bæredygtige omstilling af samfundet. Og det er ikke så overraskende, at den dagsorden især optager den yngre generation, da det jo er deres fremtid, det handler om.  Det understreger også ret klart, at vil man være en attraktiv bank for fremtidens bankkunder, er det vigtigt, at man også har attraktive grønne produkter til sine kunder,” siger Ulrik Nødgaard.

Læs hele nyheden

Om Finans Danmark

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.