Badeværelsestrends i 2021

2020 har foruden COVID-19 budt på mange ting. Én af dem har været forbedringer i hjemmet. Flere rum har fået en kærlig hånd, herunder badeværelset. Der er blevet revet ned og sat nyt op, boret, malet og lagt fliser. Men hvilke trends har egentlig været dominerende i de danske badeværelser og hvad kan vi se frem til i 2021?

3 dominerende trends

I 2020 har især tre trends været bemærkelsesværdige, når det kommer til indretning og renovering af danskernes badeværelser:

1. Naturen er blevet en del af indretningen
    Naturfarver, naturmaterialer og naturelementer har i flere år været brugt som designelementer i indretningen badeværelset. I 2020 er denne trend blevet en endnu mere integreret del af vores badeværelsesindretning. Trægulve og -elementer, marmor, terrazzo og stenfliser er blandt nogle af de naturmaterialer, som har hittet rundt omkring i de danske hjem.

2. Rolig indregning
    Vi har i 2020 om noget haft brug for et sted at finde ro og stilhed, hvilket også afspejles i danskernes badeværelsesindretning. Et ryddeligt badeværelse giver ro, så det er vigtigt at sørge for, at alting har en plads. Danskerne har derfor indtænkt opbevaringsmuligheder, når de skulle indrette badeværelset.

3. Fokus på det luksuriøse
    Badeværelset er et sted for selvforkælelse. Indretningen af badeværelset har i 2020 derfor ladet sig inspirere af hotelbadeværelser. Der har været fokus på de små, lækre detaljer som gode sæber, bløde håndklæder, farvede greb og unikke møbler. Brugen af spejle, borde, stole og sminkeborde har også været med til at skabe en hotelstemning på badeværelserne i 2020.

Inspiration til dit badeværelse

• Tænk funktionelt

Overflader skal gerne være lette at rengøre og de forskellige badeværelseselementer skal have en funktion. Lad dog ikke funktionaliteten bestemme det hele, da der også skal være plads til hygge og dekorative elementer.

• Opbevaring

Hvad end der er tale om kasser, hylder eller håndklædeholdere, så er opbevaring på badeværelse vigtigt. Det mindsker rod og giver rummet et rent og roligt udtryk.

• Brug farvede fliser

Fliser er alsidige og hører ikke nødvendigvis kun til på gulvet. Brug dem på væggene, i brusekabinen, over vasken eller i vindueskarmen for et smart og stilet look.

• Brug planter til dekoration

Planter bringer naturen ind i badeværelset og fungerer glimrende som dekorationer.

• Gå i genbrug

Sæt dit eget præg på rummet ved at finde nogle fede og unikke indretningselementer i en genbrug, som ikke findes i butikker eller på nettet - et lille klædeskab kan slibes, males og blive et fint badeværelsesmøbel.

Hvad kan vi forvente af 2021?

Det er altid svært at forudsige, hvordan næste års trends vil udspille sig. Det er dog et sikkert bud, at flere af 2020s mest populære trends vil fortsætte ind i næste år. Forskønnet funktionalitet er for mange et krav – rengøring skal være let og ligetil, men samtidigt skal det også se godt ud. Brugen af farvede armaturer er med stor sandsynlighed også kommet for at blive lidt endnu.

I 2020 var de dominerende farver i boligindretningen mint/pastel grøn og forskellige blå nuancer. I 2021 spår flere virksomheder, at farver som brun, beige og støvet blå bliver året farve.