GEOTEAM A/S

Autostyret ukrudtsbekæmpelse i korn effektiviserer økologisk landbrug

Med state-of-the-art-udstyr luger økolog Henrik Christensen nu mere effektivt end nogensinde. Præcision er nøglen til en succesfuld ukrudtsbekæmpelse, der øger fortjenesten på kornafgrøder.
Samme autostyring fører både radrenser og såmaskine hos Henrik Christensen, der med det nye udstyr kan rense ukrudtet væk få centimeter fra kornplanterne. Foto: PR.

Landbrugsmaskiner er store og arbejdet groft, men ved radrensning mellem etablerede kornrækker sættes præcisionen på prøve. Som økologisk landmand er mekanisk ukrudtsbekæmpelse eneste mulighed for at komme ukrudtet til livs. Konkurrencen fra ukrudt er tabsgivende for kornet, og derfor ligger der en stor økonomisk gevinst, hvis man som økolog er i stand til at bekæmpe ukrudtet effektivt.

Henrik Christensen, der er økologisk landmand på Jellingegnen, har netop købt Trimble’s True Tracker-system – der gør det muligt for hans selvkørende radrenser at luge ukrudt mellem kornrækkerne med to centimeters nøjagtighed.

– Som økolog er det vigtigt at opnå så høj bekæmpelsesprocent, som overhovedet muligt, og jo højere præcision, jo tættere på kornrækken kan jeg rense ukrudtet væk. Jeg har 30 centimeter mellem rækkerne, og med det nye udstyr kan jeg rense ukrudtet væk 3-4 centimeter fra kornplanterne, forklarer Henrik Christensen.

Dobbelt præcision og lidt til

For at den automatiske radrensning bliver så præcis som muligt, skal såningen foregå ligeså præcist. Derfor er det samme autostyring, der fører radrenser og såmaskine. Forud for såningen er marken pløjet med Geoploven, der er GPS-styret, så plovfurerne ligger i præcis samme retning, som der skal sås. Det giver såmaskinen optimale betingelser for at så hver enkelt kerne præcist.

– Vi producerer højværdiafgrøder, og hvis der kan optimeres, er der mange penge at tjene. Vi kører med faste kørespor med ni meter imellem – også med mejetærsker og gyllevogn – så uanset hvad vi laver, er der nu helt styr på sporene, og den præcision, vi nu har investeret i, vil gøre hele arbejdet mere effektivt, siger Henrik Christensen.

Fremfor at bredså gør præcisionen fra det nyindkøbte Trimble-udstyr det også muligt at så kløvergræs mellem kornrækkerne, mens der vokser korn, og efter man har radrenset. Henrik Christensen bruger således sin ni meter brede skiveskærssåmaskine til at så kløvergræs ud imellem kornrækkerne.

Det nøjagtigste udstyr

Landmanden i Trekantområdet har opgraderet sin ældre traktor med en TMX 2050-skærm samt autostyring, og han har investeret i en True Tracker, der er en aktiv redskabsstyrring, til såmaskinen og radrenseren.

– Autostyringen og True Trackeren kører efter RTK-signalet fra GPSnet.dk, og derfor kører redskaberne altid med to centimeters nøjagtighed. Med aktiv redskabsstyring på for eksempel en såmaskine holder den sit spor, også selvom traktoren skulle ramme en ujævnhed og vige en smule fra sporet, siger Henrik Nissen, der er kundekonsulent for landbrug hos Geoteam.

Henrik Christensen
Økologisk landmand
hcm@dlgtele.dk

Geoteam
info@geoteam.dk

Billeder

Download
Landmand Henrik Christensen har opgraderet sin traktor med en TMX 2050-skærm samt autostyring. Foto: PR.
Download
Præcision er nøglen til en succesfuld ukrudtsbekæmpelse hos økolog Henrik Christensen, der med state-of-the-art-udstyr nu luger mere effektivt end nogensinde. Foto: PR.

Information om GEOTEAM A/S

GEOTEAM A/S
Energivej 34

77 33 22 33