YouGov Denmark

At købe bæredygtigt tøj er vigtigt for hver fjerde dansker

Del

YouGov undersøger i sin nye rapport ´European Fashion Report 2021’ mere end 11.000 menneskers syn på bæredygtig mode - på tværs af 10 forskellige lande.

Begrebet bæredygtighed har vundet indpas i de fleste sektorer. Ifølge de europæiske forbrugere er det dog vigtigst inden for føde- og drikkevarer, energi-, transport- og bilsektoren.

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Modeindustrien kommer ifølge den nye European Fashion Report 2021 ind på en 8. plads i rækken af ​​de sektorer, hvor bæredygtighed er vigtigst for forbrugerne. 42% af forbrugerne fra 10 europæiske lande angiver, at det er vigtigt for dem at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. I Danmark er 24% enige i dette udsagn, en del under det europæiske gennemsnit. Flest italienere (60%) og spaniere (56%) er enige i udsagnet, mens færrest danskere og nordmænd (24%) er enige i udsagnet.

Hvad lægger forbrugerne vægt på, når de køber tøj?

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Pris er, europæisk set, det vigtigste kriterie for forbrugere når det handler om køb af tøj (68%). Næst vigtigst er kvalitet (61%), mens pasformen kommer ind på tredjepladsen (56%).

Bæredygtige aspekter ligger længere nede på listen. 30% prioriterer produktets levetid, lidt færre (24%) prioriterer stoffet (genanvendt, økologisk, syntetisk ...), mens 15% prioriterer produktets indvirkning på miljøet.

Rapporten viser dog også, at der er flere årsager til at europæerne ikke køber mere etisk og bæredygtigt produceret tøj?

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Prisen er afgørende. 34% mener, at det er for dyrt at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. Derudover mener 30%, at det ikke er tydeligt, hvilke miljøvenlige aspekter der er opfyldt, og 28% siger, at det er svært at se, hvilke mærker der er miljøvenlige.

Klik her for at læse mere og downloade  rapporten

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på interview med 11.483 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i september 2021. Heraf 1.010 i Danmark, 1.008 i Finland, 1.007 i Norge, 1.026 i Sverige, 1048 i Frankrig, 1138 i Italien, 1081 i Spanien, 2124 i Tyskland, 1013 Østrig og 1015 Schweitz.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

Om YouGov 

YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.

Vores 17 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.

Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

For yderligere information besøg yougov.com.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum