Astma-Allergi Danmark starter kampagne med fokus på pollenrelateret astma på World Asthma Day

Mange høfeberramte er ikke klar over, at der er sammenhæng mellem høfeber og astma. Det sætter Astma-Allergi Danmark fokus på i anledning af World Asthma Day d. 5. maj, hvor foreningen starter en kampagneindsats med en ny pollenguide, som udsendes til klinikker og hospitaler, og fokus på fysisk aktivitet med opstart af Team Astma-Allergi Danmark.
Den nye guide fra Astma-Allergi Danmark, Værd at vide om pollen og høfeber.

Op imod en million danskere har høfeber – et generende symptom på pollenallergi, som kan opstå i alle aldre. For omkring 30 procent af de mennesker, der har høfeber, følger astma i kølvandet. 70 procent af alle astmatikere har høfeber.

Birk og græs er blandt de mest velkendte danske pollentyper, men der er faktisk en lang række af pollen, som kan give symptomer på høfeber og astma. Man kan få oplysninger om sæsonen for de forskellige pollentyper via Astma-Allergi Danmarks services og derved komme lettere igennem sæsonen med forholdsregler og behandling.

Derfor udgiver foreningen en ny guide, som skal hjælpe de høfeberramte til at mestre sygdommen i hverdagen med færrest mulige symptomer forårsaget af pollen, og dermed mindske forringet livskvalitet. I guiden beskrives de planter, som er almindelige i Danmark, og som ofte er årsag til allergi, og der er information om hvilke krydsreaktioner, der kan være.

Guiden udsendes til 287 speciallæger og hospitalsafdelinger, og kan derudover både læses online og bestilles i trykt form.

Fysisk aktivitet er vigtigt for alle

Astma-Allergi Danmarks Rådgivning møder medlemmer, som er i tvivl om, om de kan være fysisk aktive, når de har høfeber og astma. Det er de færreste, der slet ikke kan – for de fleste kan det meste, når de er velbehandlet. Derfor sætter vi fokus på, at det også er muligt at være fysisk aktiv, selvom man har høfeber og astma med Team Astma-Allergi Danmark, som alle kan blive en del af.

På teamet deler vi gode råd om at være fysisk aktiv med hinanden, og man kan oprette sin egen indsamling til fordel for foreningens arbejde via Betternow.

Astma-Allergi Danmark fortsætter indsatsen for et bedre liv med pollenallergi

I løbet af de næste par uger fortsætter Astma-Allergi Danmark kampagnen med en særlig indsats for at oplyse om, hvordan livet kan blive nemmere for de danske pollenallergikere.

Find den nye pollenguide, læs mere om astma og høfeber, og få gode råd til fysisk aktivitet her: https://team.astma-allergi.dk/

Astma-Allergi Danmarks pollenservices med spritny femdagsprognose:

For yderligere information, kontakt Anne Holm Hansen, vicedirektør i Astma-Allergi Danmark, tlf. 20 82 25 76

Den nye guide fra Astma-Allergi Danmark, Værd at vide om pollen og høfeber.

Astma-Allergi Danmark er en landsdækkende patientforening, som arbejder for, at alle der er berørt af allergi, høfeber, astma og eksem får en bedre hverdag.

’Der er noget i luften’ - ny alliance kræver renere luft i hele Danmark16.5.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Luftforureningen i Danmark er for høj. Det viser både ny rapport, sundhedsvidenskabelige studier og sundhedsøkonomiske beregninger. Luftforurening bidrager hvert år til, at tusindvis af danskere dør for tidligt eller får en kronisk sygdom. Luftforurening koster desuden det danske samfund 95 milliarder kroner årligt til sundhedsomkostninger og for tidlige dødsfald. Nyt borgerforslag fra borgere, forskere samt grønne og sundhedsfremmende organisationer vil have luftforureningen under WHO’s luftkvalitetskriterier inden 2030.