Assens springer 25 pladser frem og er nummer to i erhvervsvenlighed på Fyn

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed er Assens Kommune årets højdespringer på Fyn og lander nu som nummer 16 på landsplan.

- Assens Kommune går hele 25 pladser frem i årets undersøgelse. Og fremgangen sker i 9 ud af 10 kategorier i undersøgelsen, hvilket må siges at være ganske imponerende, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Kommunen er gået hele 22 pladser frem, når virksomhederne svarer på deres tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed, og om virksomhederne vil anbefale andre virksomheder at placere sig i kommunen. Også virksomhedernes tilfredshed med kommunens indsats for at tiltrække og sikre arbejdskraft og tilfredsheden med jobcentrene er vokset kraftigt, så Assens Kommune nu er oppe på en placering som nr. 21 på landsplan og fynsk mester i kategorien Arbejdskraft.

- Assens har i lang tid ligget i den bedste halvdel på landsplan, men har i år formået at komme op på en 16. plads og dermed den næstmest erhvervsvenlige kommune på Fyn, siger Poul Strandmark.

- Specielt i disse tider, hvor kompetente og velkvalificerede medarbejdere er en mangelvare, er det dejligt, at der har været fokus på at hjælpe virksomhederne med arbejdskraft. Heldigvis er Assens Kommune fortsat meget stærk, når det handler om et højt informationsniveau og dialog til og med virksomhederne, siger DI-formanden.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed i år sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed6.9.2022 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed fastholder Nordfyns Kommune i år positionen som fynsk mester. Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune imponerende placeringer i rigtigt mange af kategorierne i årets undersøgelse – herunder en ”sølvmedalje” for den kommunale sagsbehandling.