Åsa Wikforss stiller skarpt på begrebet ’alternative fakta’

Alternative fakta og fake news er begreber, som hele verden er blevet introduceret til af den amerikanske præsident. Professor i teoretisk filosofi, Åsa Wikforss, undersøger vores forhold til viden i en velskrevet bog, der fik stor opmærksomhed, da den udkom i Sverige.

Efter Donald Trumps indsættelsestale i 2017 udtalte hans pressesekretær Sean Spicer, at solen havde skinnet fra en skyfri himmel på dagen, og at der aldrig havde været flere fremmødte til en præsidents indsættelse. Selvom billederne viste, at det regnede, og at der var langt flere mennesker til Obamas indsættelse. Præsidentens rådgiver Kellyann Conway var efterfølgende i fjernsynet og udtalte de berømte ord: ”Sean Spicer is just working with alternative facts.” Det handler Åsa Wikforss’ bog om. Det moderne samfund, hvor fakta ikke længere er vigtige og kan være “alternative”, og hvor en løgn kan være lige så god som sandheden. Er viden en social konstruktion? Eller findes der objektive sandheder, som er indiskutable?

Åsa Wikforss er professor i filosofi ved Stockholm Universitet. I Alternative fakta – om kundskaben og dens fjender undersøger hun, hvorfor en større del af menneskeheden er blevet videnresistente og ikke længere tillægger videnskabelige fakta værdi. Fake news, tankens skævhed, kæder af misinformation og propaganda tages under behandling, og Åsa Wikforss sætter fokus på den kløft i vores vestlige samfund, og i USA især, som vokser sig større år for år. Når en præsident fortæller én løgn, så kan han blive taget i det og stillet til ansvar, men når han næsten kun fortæller løgne, så opløses skellet mellem løgn og fakta, og ansvaret ryger ud ad vinduet. Og et samfund uden fakta, hvor sandheden er blevet opløst, er et samfund på vej mod fascismen. Vi har brug for de redskaber, filosofferne tilvejebringer, hvis vi skal rustes til at gennemskue det falske og ubegrundede.

Alternative fakta
Forfatter: Åsa Wikforss
Oversætter: Mette Stepnicka
Udgivelsesdato: 28. oktober 2020

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.