Årsresultat Sund & Bælt: 2020 kraftigt påvirket af covid-19
Personbiltrafikken over både Storebæltsbroen og Øresundsbron har været hårdt ramt af covid-19 pandemien i 2020. Det påvirkede indtægterne på begge broer, men et uændret niveau for lastbiltrafikken og reduktion af omkostninger var medvirkende til et tilfredsstillende resultat for året.
På Storebæltsbroen faldt trafikken med 15,5 pct. sammenlignet med 2019. Samlet passerede 11,2 mio. køretøjer forbindelsen, svarende til en døgntrafik på 30.718 køretøjer. Dermed lå trafikken lavere end de seks foregående år.
I marts faldt personbiltrafikken på få dage med 60 pct. og kom kun gradvist tilbage i løbet af foråret i takt med genåbningen. Der blev sat månedsrekord i juli med 1.293.597 køretøjer over Storebælt, hvor mange holdt sommerferie i Danmark, men nye restriktioner i september betød endnu et fald, og trafikken lå i ugen op til jul godt 30 pct. under 2019. For året som helhed faldt personbiltrafikken 17,4 pct.
Lastbiltrafikken afspejlede den brede indsats for at holde erhvervslivet i gang og sikre forsyningerne. I foråret faldt den kun med op til ca. 5 pct., mens den siden september har ligget over niveauet for 2019. Samlet set steg lastbiltrafikken med 0,2 pct. i 2020 sammenlignet med 2019.
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 2.578 mio. kr. og faldt med 11,6 pct. i forhold til 2019. Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har i 2020 været en lavere indtægt på 338 mio. kr.
- Årets resultat for Sund & Bælt afspejler meget naturligt effekten af covid-19 pandemien, som har påvirket trafikken over de store broer og dermed også vores indtægter. Mens personbiltrafikken blev hårdt ramt, var lastbiltrafikken i flere perioder over 2019-niveau, og var sammen med reduktion i omkostninger til rente og vedligehold med til at sikre os et tilfredsstillende resultat for året. Vi kan derfor både betale udbytte til staten på knap 1,4 mia. kr. og afdrage næsten 0,5 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
På Øresundsbron faldt den samlede trafik med 39,4 pct. i forhold til 2019, og i alt passerede 4,6 mio. køretøjer forbindelsen. Personbiltrafikken faldt med 41,7 pct., mens lastbiltrafikken faldt marginalt med 0,6 pct. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 223 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken faldt med 490 mio. kr.
Jernbanevederlagene i A/S Øresund og A/S Storebælt er i alt faldet med 18 mio. kr. Det skyldes, at færre tog har passeret som følge af covid-19 pandemien samt en planlagt nedregulering af vederlaget til A/S Øresund.
Koncernens renteudgifter var 8 mio. kr. lavere end i 2019 og udgjorde 330 mio. kr. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 1.812 mio. kr., hvilket er 511 mio. kr. lavere end i 2019.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en udgift på 1.853 mio. kr. mod en udgift i 2019 på 2.380 mio. kr. og påvirker årets resultat efter skat positivt med 411 mio. kr.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager knap 0,5 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2020 er 18,5 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år. Gælden ventes at være betalt i 2032.
Sund & Bælt Holding A/S forventer at kunne udlodde et ekstraordinært udbytte til staten på 1.378 mio. kr. i 2020 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Herefter vil Sund & Bælt have udloddet samlet 9.821 mio. kr. til staten med 9.000 mio. kr. til infrastrukturfonden og 821 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af den fynske motorvej.
Forventningerne til resultatet for 2021 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,8 – 2,0 mia. kr. Budgettet indeholder en forventet effekt af den fortsatte nedlukning af arbejdspladser og landegrænser de første måneder efter nytår. Der er dog fortsat usikkerhed knyttet til en eventuel længerevarende effekt af nedlukninger som følge af covid-19 pandemien, primært i forhold til trafikindtægterne.
Læs hele årsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
|
|
|
Indtægt, vej (Storebælt) |
2.578 |
2.916 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
315 |
333 |
Andre indtægter |
76 |
55 |
Indtægter i alt |
2.969 |
3.304 |
Driftsomkostninger |
-481 |
-542 |
Andre driftsindtægter |
63 |
55 |
Afskrivninger |
-811 |
-798 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.740 |
2.019 |
Renteomkostninger |
-330 |
-337 |
Resultat før værdiregulering |
1.410 |
1.682 |
Værdiregulering **) |
-1.674 |
-2.167 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
-264 |
-485 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
223 |
428 |
Resultat før skat |
-41 |
-57 |
Skat |
-82 |
9 |
Resultat efter skat |
-123 |
-48 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en udgift på 178 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 401 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.812 mio. kr.
Biltrafik over broerne
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Gennemsnit pr. døgn |
Stigning |
||
2020 |
2019 |
2020 |
2019 |
||
Storebælt |
|
|
|
|
|
Øresund |
|
|
|
|
|
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde30.6.2025 12:53:21 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.
Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom
To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum