Sund & Bælt

Årsresultat Sund & Bælt: 2020 kraftigt påvirket af covid-19

Del

Personbiltrafikken over både Storebæltsbroen og Øresundsbron har været hårdt ramt af covid-19 pandemien i 2020. Det påvirkede indtægterne på begge broer, men et uændret niveau for lastbiltrafikken og reduktion af omkostninger var medvirkende til et tilfredsstillende resultat for året.

På Storebæltsbroen faldt trafikken med 15,5 pct. sammenlignet med 2019. Samlet passerede 11,2 mio. køretøjer forbindelsen, svarende til en døgntrafik på 30.718 køretøjer. Dermed lå trafikken lavere end de seks foregående år.

I marts faldt personbiltrafikken på få dage med 60 pct. og kom kun gradvist tilbage i løbet af foråret i takt med genåbningen. Der blev sat månedsrekord i juli med 1.293.597 køretøjer over Storebælt, hvor mange holdt sommerferie i Danmark, men nye restriktioner i september betød endnu et fald, og trafikken lå i ugen op til jul godt 30 pct. under 2019. For året som helhed faldt personbiltrafikken 17,4 pct.

Lastbiltrafikken afspejlede den brede indsats for at holde erhvervslivet i gang og sikre forsyningerne. I foråret faldt den kun med op til ca. 5 pct., mens den siden september har ligget over niveauet for 2019. Samlet set steg lastbiltrafikken med 0,2 pct. i 2020 sammenlignet med 2019.

Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 2.578 mio. kr. og faldt med 11,6 pct. i forhold til 2019. Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har i 2020 været en lavere indtægt på 338 mio. kr.

- Årets resultat for Sund & Bælt afspejler meget naturligt effekten af covid-19 pandemien, som har påvirket trafikken over de store broer og dermed også vores indtægter. Mens personbiltrafikken blev hårdt ramt, var lastbiltrafikken i flere perioder over 2019-niveau, og var sammen med reduktion i omkostninger til rente og vedligehold med til at sikre os et tilfredsstillende resultat for året. Vi kan derfor både betale udbytte til staten på knap 1,4 mia. kr. og afdrage næsten 0,5 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

På Øresundsbron faldt den samlede trafik med 39,4 pct. i forhold til 2019, og i alt passerede 4,6 mio. køretøjer forbindelsen. Personbiltrafikken faldt med 41,7 pct., mens lastbiltrafikken faldt marginalt med 0,6 pct. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 223 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken faldt med 490 mio. kr.

Jernbanevederlagene i A/S Øresund og A/S Storebælt er i alt faldet med 18 mio. kr. Det skyldes, at færre tog har passeret som følge af covid-19 pandemien samt en planlagt nedregulering af vederlaget til A/S Øresund.

Koncernens renteudgifter var 8 mio. kr. lavere end i 2019 og udgjorde 330 mio. kr. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 1.812 mio. kr., hvilket er 511 mio. kr. lavere end i 2019.

Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en udgift på 1.853 mio. kr. mod en udgift i 2019 på 2.380 mio. kr. og påvirker årets resultat efter skat positivt med 411 mio. kr.

For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager knap 0,5 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2020 er 18,5 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år. Gælden ventes at være betalt i 2032.

Sund & Bælt Holding A/S forventer at kunne udlodde et ekstraordinært udbytte til staten på 1.378 mio. kr. i 2020 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Herefter vil Sund & Bælt have udloddet samlet 9.821 mio. kr. til staten med 9.000 mio. kr. til infrastrukturfonden og 821 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af den fynske motorvej.

Forventningerne til resultatet for 2021 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,8 – 2,0 mia. kr. Budgettet indeholder en forventet effekt af den fortsatte nedlukning af arbejdspladser og landegrænser de første måneder efter nytår. Der er dog fortsat usikkerhed knyttet til en eventuel længerevarende effekt af nedlukninger som følge af covid-19 pandemien, primært i forhold til trafikindtægterne.

Læs hele årsrapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen*


Mio. kr.


2020


2019

Indtægt, vej (Storebælt)

2.578

2.916

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

315

333

Andre indtægter

76

55

Indtægter i alt

2.969

3.304

Driftsomkostninger

-481

-542

Andre driftsindtægter

63

55

Afskrivninger

-811

-798

Resultat af primær drift (EBIT)

1.740

2.019

Renteomkostninger

-330

-337

Resultat før værdiregulering

1.410

1.682

Værdiregulering **)

-1.674

-2.167

Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet

-264

-485

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

223

428

Resultat før skat

-41

-57

Skat

-82

9

Resultat efter skat

-123

-48

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en udgift på 178 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 401 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.812 mio. kr.

Biltrafik over broerne

Antal køretøjer

I alt pr. år (mio.)

Gennemsnit pr. døgn

Stigning

2020

2019

2020

2019

Storebælt


11,2


13,3


30.718


36.359


-15,5 pct.

Øresund


4,3


7,5


11.814


20.423


-39,4 pct.

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Påske påvirker trafikken over Storebælt20.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskeferien står for døren, og det betyder et øget pres på trafikken i hele landet. Det gælder også på Storebæltsbroen. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over påskedagene, hvor broens pyloner bliver klædt i gult for at markere helligdagene og de lysere dage. Der er ekstra stort pres på gennemkørslen i Storebælts betalingsanlæg i påsken. Onsdag den 27. marts og Skærtorsdag vil være de største udrejsedage , hvor de fleste trafikanter kører mod Fyn og Jylland, mens turen tilbage mod Sjælland er fordelt mellem 1. og 2. påskedag. På grund af den øgede trafik må det forventes, at kø kan forekomme hen over påskedagene, særligt i kort- og kontantbanerne. - Der er flere ting, som man kan gøre for at lette turen over Storebælt – eksempelvis benytte automatisk betaling i de grønne Ekspresbaner og sikre sig, at ens bizz eller nummerpladebetaling virker, siger chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen. Pas på hinanden og kør forsigtigt Derudover kommer Jens Kjær Nielsen med en

Sund & Bælt ansætter kommunikationsdirektør12.3.2024 12:32:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt står over for store og komplekse opgaver både nu og fremover, hvor der er behov for kommunikation og inddragelse på mange niveauer både nationalt og lokalt f.eks. til berørte borgere og naboer. Kommunikationsafdelingen bliver derfor samlet på tværs af Sund og Bælt for at skabe mere sammenhæng i den eksterne kommunikation og udnytte synergier og spidskompetencer bedst muligt. Endelig vil Sund & Bælt styrke den interne kommunikation og vidensdeling på tværs af divisioner og projekter.​ Til at varetage og udvikle den opgave har Sund & Bælt ansat Maria Steno i en nyoprettet stilling som kommunikationsdirektør med reference til CEO for Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen. Maria Steno har været selvstændig kommunikationsrådgiver de seneste år og har tidligere været bl.a. adm. direktør og partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

Sund & Bælt indgår samarbejde med Boss Ladies8.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggebranchen står i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Som del af et større initiativ for mere mangfoldighed på arbejdspladsen har Sund og Bælt indgået et samarbejde med Boss Ladies. Den nye aftale skal medvirke til at gøre Sund & Bælts arbejdspladser mere attraktiv for kvinder. I 2024 vil Sund og Bælt sætte yderligere fokus på mangfoldighedsindsatsen i selskabet. Det statsejede selskab sætter først fokus på de store anlægsprojekter, og derfor vil indsatsen især dreje sig om Danmarks største byggeplads ved Rødbyhavn, hvor Femern Bælt-tunnelen er under opførelse, og på de omfattende drifts- og vedligeholdelsesopgaver på Storebæltsbroen. ”Sund & Bælt har både nu og i fremtiden brug for faglært arbejdskraft til vores mange infrastrukturprojekter og vedligehold af eksisterende infrastruktur. En del af løsningen er at tiltrække flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen og sikre, at de kvinder, der allerede er der, synes, der er gode og attraktive vilkår og forhold. Sund & Bælt

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Op mod 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. De mest travle perioder hen over julen bliver 22. og 23. december mod Fyn og Jylland, hvor flest biler forventes at passere gennem betalingsanlægget mellem kl. 10 og kl. 15. I retning mod Sjælland vil der være mest travlt 26. og 27. december mellem kl. 10 og kl. 16. Travl jul på broen I gennemsnit kører ca. 36.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde knap 40.000 biler, og den 26. december kommer mere end 46.000 biler til at krydse bæltet. - Størstedelen af vores kunder benytter i dag enten Bizz eller nummerplade i de grønne ekspresbaner, og det giver helt klart også den hurtigste tur gennem bet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye