Salling Group

ÅRETS VINDERE AF SALLING FUTURE FRIENDLY FASHION AWARD

Del
Salling Future Friendly Fashion Award hylder bæredygtig mode, og torsdag blev vinderne fundet.

I aften kunne Salling endelig afsløre vinderne af Salling Future Friendly Fashion Award 2020. Danmarks første prisoverrækkelse for bæredygtig mode blev afholdt i smukke omgivelser på Salling Rooftop for et særligt inviteret publikum, jurymedlemmerne, alle de nominerede brands samt de nominerede talenter. Salling er stolt af at kunne præsentere årets vindere i samarbejde med Salling Fondene.

ÅRETS BRAND 2020 & 100.000 DKK: ARTIKEL
Juryen har udnævnt Artikel til Årets Brand på baggrund af mærkets fokus på branchens overproduktion og ønske om at skabe holdbart unisex-hverdagstøj og kollektioner med en lang livscyklus. Artikel har en ambition om at gøre den lokale produktion til en rentabel forretning gennem en dialog- og researchbaseret tilgang til tøj og produktion. Derudover er mærket valgt for deres minimalistiske udtryk med få detaljer, der understreger tøjets funktioner eller tekniske løsninger samt tidløse design og holdbarhed, der i sig selv er bæredygtigt. Prisen blev modtaget af Design Director & Co-Founder Helle Jørgensen, Co-founder Malthe Risager og Brand Manager Siri Leijonhufvud.

Juryens bemærkning: Artikel har som relativt nystartet brand taget favntag med nogle af tidens store problemstillinger gennem strategisk kollektionsarbejde, produktudvikling samt kundeforståelse og med smukt forarbejdet design i kvalitetsmaterialer er de med til at markere dansk slow fashion som langtidsholdbart.

ÅRETS TALENT 2020 & 25.000 DKK: ASHNA PATEL
Prisen er givet til den studerende eller nyuddannet designer, der udmærker sig særligt indenfor innovativt design med direkte fokus på bæredygtighed, som drivkraft bag visionen og skabelsen af deres design. Talenterne er nomineret af designskolerne VIA design, KADK, DSKD og KEA.

Ashna Patel vinder prisen som Årets Talent, da hun i sit afgangsprojekt har sat fokus på miljø, forretningsmodel og produktionsmetoder. Gennem workshops har hun undersøgt, hvordan forbrugeren opnår et tilhørsforhold til sit tøj og dermed forlænger brugen.

Juryens bemærkning: Ashna Patel har beskæftiget sig med essentielle områder indenfor bæredygtig mode, og herved er hun med til at bane vejen for modeindustrien. Lokal produktion, naturlige materialer og design baseret på forbrugerindsigter, er blot nogle af de centrale elementer fra Ashnas afgangsprojekt, der bør blive implementeret bredt. Ashna har vist evnen til at navigere klogt, og samtidig mestrer hun at levere smukt design, som vil være højt værdsat af brugeren.

ÅRETS PUBLIKUMSPRIS 2020 & 25.000 DKK: ELSK
Årets Publikumspris er valgt via en onlineafstemning på salling.dk, hvor alle har kunne deltage. Vinderen er fundet blandt de nominerede til Årets Brand, og prisen går til det brand med bredest opbakning for deres bæredygtige initiativer.

Thy-baserede ELSK har en vision om at skabe tøj, som belaster miljøet så lidt som muligt og som inspirerer både forbrugere og andre virksomheder til at træffe mere bæredygtige valg. Brandet skaber tidløse og holdbare designs med unikke historier bag.
Prisen blev modtaget af CEO for ELSK Lars Riis og Sales Manager Emil Fjord.

“Jeg vil gerne give en stor tak til vores jury, de nominerede og de personer og brands i modebranchen, der har vist stor opbakning omkring Salling Future Friendly Fashion. Det er vores ambition at fortsætte med at inspirere og motivere branchen og vores kunder til at gøre en positiv forskel for klimaet gennem de mange valg, vi hver især træffer. Jeg er glad for, at Salling har været med til at sætte det på dagsordenen i denne uge, og vi glæder os til at arbejde videre med dette vigtige emne”.
Marianne Bedsted, CEO Salling

Salling ønsker alle tre vindere et kæmpe STORT tillykke med prisen. Det er Sallings forhåbning, at alle vindere og nominerede vil fortsætte med at have fokus på mere miljøvenlig mode, som vil motivere og inspirere andre brands og andre designere i modebranchen til at satse på bæredygtig omstilling i fremtiden.

Salling Future Fashion Awards løber naturligvis af stablen igen i 2021, hvor Salling endnu engang vil uddele priser til bæredygtige modebrands og talenter i samarbejde med Salling Fondene.

Udforsk resten af ugens program med åbne events for alle på: www.sallingfuturefriendly.dk.

Kontakter

Karin Ulstrup, Salling - telefon: 61 18 98 18 el. karin.ulstrup@salling.dk

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye