Årets Victor 2017

Ekstra Bladets journalistiske pris Årets Victor går til chefredaktør Espen Egil Hansen fra Aftenposten i Norge.

Chefredaktør Espen Egil Hansen er chefredaktør på Aftenposten hvor han tiltrådte i december 2013. Før det var han digital- og chefredaktør i VG og VG Multimedia (VG Nett, VGTV og VG Mobil). Han har arbejdet med ledelse indenfor redaktionel, digital medieutvikling i 15 år, og er bestyrelsesmedlem i International News Media Association.  Han har tidligere været medlem af Norsk Redaktørforenings hovedbestyrelse
Chefredaktør Espen Egil Hansen er chefredaktør på Aftenposten hvor han tiltrådte i december 2013. Før det var han digital- og chefredaktør i VG og VG Multimedia (VG Nett, VGTV og VG Mobil). Han har arbejdet med ledelse indenfor redaktionel, digital medieutvikling i 15 år, og er bestyrelsesmedlem i International News Media Association. Han har tidligere været medlem af Norsk Redaktørforenings hovedbestyrelse

Det kræver mod at kæmpe mod de digitale verdensherrer Facebook og Google. Det mod har Espen Egil Hansen i den grad udvist, og han har også vist, at der er ting der er for vigtige til, at vi kan overlade dem til Facebook.

Pigen, der flygter nøgen fra et amerikansk napalmangreb i Vietnam, er et frygteligt vidnesbyrd fra vores fælles fortid. Det skal ikke slettes, blot fordi det ikke passer ind i Facebooks bornerte Fællesskabsregler. Hvis vores job som journalister, redaktører og publicister skal give mening, må vi som Espen Egil Hansen stå fast når nogen vil forfalske vores fælles historie.

Ekstra Bladet har uddelt Victorprisen siden 1980. Prisen er stiftet for at hædre Victor Andreasen, der skabte det moderne Ekstra Bladet og har givet navn til denne pris – og for at styrke aktiv og afslørende journalistik.

Priskomiteen består af Ekstra Bladets chefredaktion samt formanden for Ekstra Bladets medarbejderforening.

Årets Victor består af en signeret brosten, 10.000 kr. samt et weekendophold på Hotel Dania i Silkeborg, så prismodtageren kan gøre sig bekendt med Victor Andreasens fødeby.

Prisen overrækkes af chefredaktør Poul Madsen tirsdag den 21. marts.

For yderligere information:

Chefredaktør Poul Madsen, Ekstra Bladet, + 45 23 30 13 13

Chefredaktør Espen Egil Hansen, Aftenposten, +47 90 98 50 06

Billeder

Ekstra Bladets bladdirektør, Jan Damgaard stopper for at gå på pension23.5.2017 14:10pressemeddelelse

Ekstra Bladets bladdirektør gennem de seneste 18 år, Jan Damgaard, har besluttet sig for at stoppe og gå på pension.  Og med Jan Damgaards sædvanlige rettidige omhu meldes beslutningen ud allerede nu, så der bliver god tid til at finde hans afløser: ”Det er lang tid siden, jeg aftalte med Poul Madsen, at jeg gerne ville stoppe, når jeg bliver 65, hvilket sker i foråret 2018. Ekstra Bladet har dermed god tid til at finde min afløser”, siger Jan Damgaard. Jan Damgaard kom til Ekstra Bladet i februar 1980 som ung mediekonsulent. Talentet var uomtvisteligt, og allerede i 1985 blev han annoncedirektør, inden han i 1998 satte sig i stolen som Ekstra Bladets øverste kommercielle chef. ”Det har aldrig været kedeligt at være på Ekstra Bladet. Det er en helt unik arbejdsplads med helt unikke medarbejdere. På Ekstra Bladet er der rummelighed, mangfoldighed, og respekt for hinandens arbejde på tværs af redaktionen og de kommercielle afdelinger”, siger Jan Damgaard. Da Jan Damgaard startede på E