Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet

I starten af januar begyndte de første indstillinger at tikke ind til Årets SMV. Efter talrige og grundige interviews med de forskellige kandidater er feltet nu snævret ned til 3 finalister i hver kategori. Afstemningen er åben fra den 14. marts til den 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV i tre forskellige kategorier.
Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet

Som virksomhed i SMV-segmentet er det vigtigt at tage aktiv stilling til, hvordan man ønsker at forholde sig til og arbejde aktivt med ESG-indsatser (Environment, Social & Governance). Flere og flere SMV’er oplever nemlig i stigende grad, at virksomhedens stakeholders stiller øgede krav til strategiske ESG-indsatser, eksempelvis krav til leverandører.

Derfor vil Årets SMV gerne anerkende og hylde de ildsjæle, der gør en bemærkelsesværdig indsats i forhold til at sætte fokus på og arbejde med ESG-indsatser i SMV’erne. Det kan være en større indsats på tværs af alle tre områder eller en gennemarbejdet og perfekt implementeret indsats for ét af områderne.

De 3 finalister

Finalisterne til titlen “ESG Frontrunner” (Environment, Social and Governance) er:

Shaun Russell

Shaun Russell er grundlægger af SKANDINAVISK, som laver forskellige duftløsninger til hjemmet og kropsplejeprodukter med oprindelse i skandinavisk kultur. Produkterne sælges i mere end 40 lande, og Shaun Russell er nomineret til prisen som Årets ESG Frontrunner, fordi ESG-begrebet som helhed er dybt forankret i virksomheden.

I 2020 blev det besluttet at skifte hele produktsortimentet ud til mere lokale, naturlige, etiske og ansvarlige produkter, og så tager virksomheden også socialt ansvar i form af at ansætte flygtninge. Russell er også co-founder af et fællesskab af 30 virksomheder i beautyindustrien på tværs af 4 kontinenter, som arbejder for en mere bæredygtig branche.

Karen Hastrup

Karen Hastrup er administrerende direktør i Højgaards, der er leverandør af landbrugsudstyr. Karen er med i opløbet om at vinde titlen som Årets ESG Frontrunner, fordi hun leverer en beundringsværdig indsats over for socialt udsatte borgere, der ellers har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

1/3 af de ansatte i virksomheden er mennesker, der arbejder på deltid af forskellige grunde, og det er således med stor vægt på “S”-et i ESG, at Karen Hastrup har gjort sig bemærket. Hun har en unik evne til at se potentialet i det enkelte individ, og hun kan placere det i arbejdsvirke til gavn for både personen, virksomheden og samfundet.

Stig Krogh Pedersen

De sidste to år har Stig Krogh Pedersen haft rollen som CEO i Elektro-Isola A/S, der fremstiller komposit, og som havde 100-års jubilæum i 2021. Stig er en af finalisterne i ESG-kategorien, fordi han siden tiltrædelsen i 2020 har stået i spidsen for en imponerende og struktureret indsats for en mere bæredygtig produktion - særligt i forhold til at nedbringe materialespild og reducere energiforbruget.

På ganske kort tid er virksomheden blevet meget mere orienteret mod en fremsynet og omstillingsparat virksomhedskultur med særligt fokus på grøn omstilling.

De øvrige kategorier er “Årets SMV – Bestyrelse" og “Årets SMV – Direktør”, og alle 9 finalister har fået produceret en videopræsentation, som kan tilgås her: https://aaretssmv.dk/finalister/

En stor tak skal lyde til vores Premium Partnere, som er med til at realisere Årets SMV i samarbejde med initiativtager Asnet BoardJyske BankDansk Ejerkapital og DAHL Advokatpartnerselskab.

Læs meget mere om kåringen på www.aaretssmv.dk

Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet

Bag Årets SMV er Danmarks største bestyrelsesnetværk, Asnet, hvis passion er at udbrede og udvikle bestyrelsesarbejde i SMV-segmentet.

Årets SMV Aps er et selskab, der alene har til opgave at afvikle Årets SMV. Årets SMV Aps er ligesom Asnet en nonprofitorganisation.