Årets Øko Pris går til stærk madformidler

Årets Øko Pris Foodservice går i 2021 til Trine Krebs for hendes mangeårige formidlingsarbejde for økologien. Trine Krebs modtog prisen ved Økologisk Landsforenings inspirationsdag for virksomheder og madprofessionelle.

Årets Øko Pris 2021 gik til madformidler og økologisk ildsjæl, Trine Krebs. Foto: Økologisk Landsforening

Hun har holdt bønnemøder, skrevet kogebøger, fortalt i øjenhøjde til børn og været skarp i de debatter, der vedrører vores fødevarer. Trine Krebs, som til daglig er grøn chef i Food Organization of Denmark, er uden tvivl en af økologiens mest engagerede ildsjæle, og for det arbejde modtog hun onsdag d. 5. oktober Økologisk Landsforenings hæder Årets Øko Pris Foodservice 2021.

I motivationen for prisen står bl.a.:

”Trine er en økologisk personlighed og fortaler for den økologiske bevægelse, der udspringer af et dybtfølt ønske om at drage omsorg for naturens ressourcer og dermed for menneskers trivsel. Hun kæmper med en ægtefølt entusiasme for økologien, hun tryllebinder alle i sin nærhed og har aldrig været sart med sig selv – hun har kastet sig ind i hver en økologisk sag med alt fra porrer kjoler og kartoffel-yoga til bønnemøder.

Trine Krebs får prisen for sin idérighed, sit gå-på-mod, sin vedholdenhed, kreativitet og sin evne til at få det umulige til at blive muligt. Hun åbner dørene til de professionelle køkkener og inviterer de madprofessionelle med i marken og stalden. Trines indsats for at udvikle Økologiskolen for grossister og køkkener og de økologiske messekoncepter, der har sat økologi og bæredygtighed i fokus, er uvurderlig i forhold til at rodfæste økologien fra jord til bord.”

Prisen blev overrakt af markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok.

Mere om Trine Krebs

• Grøn chef i Food Organisation of Denmark, som arrangerer store madfestivaler fx Food Festival i Aarhus og Copenhagen Cooking & Food Festival
  • Er tidligere medstifter og medindehaver af Frugtformidlingen, der bl.a. har formidlet viden om måltider og fødevarer
  • Har turneret landet tyndt med bønnemøder, der formidlede praktisk viden og inspiration om bælgfrugter
  • Er uddannet husholdningslærer fra Suhrs

Torben Blok, markedschef for Foodservice, Økologisk Landsforening
Telefon: 2961 6934 Mail: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 2542 9302 Mail: vk@okologi.dk

Økologisk Landsforening efterlyser bedre sammenhæng mellem landbrugsaftalen og Danmarks strategiske plan for landbrugsstøtten6.10.2021 14:42:09 CEST | Pressemeddelelse

Den strategiske CAP-plan spiller en helt central rolle for den grønne omstilling i Landbrugsaftalen. Skal det lykkes, skal der dog ske flere væsentlige justeringer. Helt konkret skal alle eco-schemes kunne kombineres med eco-scheme til økologi. Eco-schemes til arealer med klima-og biodiversitetsformål skal tillade græsning på arealerne. Planen skal honorere, at landmænd lader deres arealer udvikle sig til en god naturtilstand, og landmænd der allerede har givet naturen plads på dyrkningsarealerne, skal anerkendes for dette og ikke tvinges til at lave nye småbiotoper.

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.