Årets Lærling satser på at blive direktør for Hirtshals Yard

Smedelærling Christian R. Nielsen havde kun været i lære i en måned på Hirtshals Yard, da han meddelte direktør Rasmus Brohus, ”at han skulle vide, at han en dag sad i Rasmus´ direktørstol”. Derfor bliver Christian R. Nielsen kaldt for ”den lille direktør”. I dag har den ambitiøse smedelærling modtaget prisen som Årets Lærling af DI Vendsyssel.

Christian R. Nielsen blev for få uger siden udlært som smed. Men han troede egentligt, at han skulle være skibsmontør. Hirtshals Yard havde dog ikke en ledig læreplads som skibsmontør, så Christian R. Nielsen skiftede kurs, og på kun 3 uger havde han bestået prøven på erhvervsskolens grundforløb. Dermed var han klar til at tage pladsen som smedelærling på værftet i Hirtshals.

- I år har vi valgt at give prisen med den begrundelse, at lærlingen er virkelig dygtig. Simpelthen. Der er tale om en lærling med et ekstremt højt fagligt niveau. En medarbejder, der er vellidt af kollegaerne og ledelsen. Kvaliteten er altid i top, sagde adm. direktør Peter Hvilshøj fra Nordjyske Jernbaner A/S, da han overrakte lærlingeprisen på vegne af bestyrelsen for DI Vendsyssel.

Lærlingeprisen har til formål at hædre en dygtig elev eller lærling. Udvalget, som vælger Årets Lærling blandt de indstillede, kigger blandt andet på, om lærlingen er flittig, hjælpsom, opfindsom og en god kammerat. Og om lærlingen har ydet en særlig social og faglig indsats.

Det opfylder Christian R. Nielsen til fulde.

- Han er faglig præcis og stiller meget store krav til sig selv. Han udviser stor selvstændighed, og ikke én dag i læretiden er han kommet for sent. Han er samtidigt et godt forbillede for værftets øvrige lærlinge, når han stiller klar til at gå i gang med at arbejde, når klokken fløjter, siger direktør på Hirtshals Yard Rasmus Brohus.

Der går nok lidt endnu, inden Christian R. Nielsen kan overtage jobbet som direktør for Hirtshals Yard. I det kommende år skal han være svend, og derefter venter formentlig en uddannelse til maskinmester.

Yderligere oplysninger fås hos Rasmus Brohus, Hirthals Yard tlf. 2337 4758 eller konsulent Dennis Jensen, DI, tlf. 2065 5202

Konsulent Dennis Jensen