Arbejdstilsynet skal tilbage i arbejdstøjet og op på fuld kapacitet hurtigst muligt

Der har de facto ikke været tilsyn med arbejdspladserne under corona-nedlukningen, og ikke engang ved anmeldelser af arbejdspladser med høj smitterisiko, som fx tandklinikker, har Arbejdstilsynet rykket ud. ”Der kan ikke være tale om en ansvarlig genåbning uden en fuld genåbning af Arbejdstilsynet,” siger Anja C. Jensen, næstformand i HK Privat.

Regeringen har netop præsenteret en plan for genåbningens fase to, og selvom det er positivt, at detailhandel, skoler, cafeer og andre arbejdspladser nu kan åbne igen, så ser næstformand i HK Privat Anja C. Jensen ikke, at en ansvarlig genåbning kan ske uden, at hele Arbejdstilsynet også kommer i arbejdstøjet igen:

- Det er positivt, at vi åbner endnu mere op, men jeg mangler helt klart en garanti for, at Arbejdstilsynet også genåbner med fuld kapacitet hurtigst muligt. Vi kan ikke leve med et mangelfuldt eller stækket tilsyn under normale omstændigheder, og under corona-pandemien er det fuldstændig uacceptabelt.

Arbejdstilsynet er nævnt i den aftale, som alle partierne er blevet enige om i aften, men med formuleringen, at der ’i takt med genåbningen er behov for, at Arbejdstilsynet og andre offentlige tilsyn og kontrolmyndigheder følger med’, sidder Anja C. Jensen stadig tilbage med et åbent spørgsmål om, hvornår tilsynet vil være tilbage ved fuld kapacitet.

- Vi har oplevet, at anmeldelser af tandklinikker, hvor vi kan dokumentere klare brud på selv helt almindelige retningslinjer for hygiejne og patientsikkerhed, bliver håndteret ved telefonopkald frem for kontrolbesøg, og det er simpelthen uholdbart. Der burde jo være forhøjet tilsyn med arbejdspladser med høj smittefare i disse tider. Ellers er alle øvrige indsatser i værste fald totalt ligegyldige!

Fagbladet 3F kunne onsdag fortælle, at Arbejdstilsynet fra d. 13. marts frem til 13. april i år kun har foretaget 132 kontroller svarende til 3000 mindre end samme periode året før. Begrundelsen er blandt andet, at 2 ud af 3 af Arbejdstilsynets medarbejdere er hjemsendt, men den går ifølge Anja C. Jensen ikke:

- Arbejdstilsynet er en kritisk samfundsfunktion, og den kan vi altså ikke bare lukke ned eller lægge i dvale. Når vi beder fx tandklinikassistenter om at gå på arbejde med al den smitterisiko, som det indebærer, så skal de også have den tryghed, at der er et fungerende tilsyn, der rykker ud, når de råber vagt i gevær.

Tandklinikkerne overgik fra akutberedskab til gradvis genåbning d. 20. april, og HK Privat har indtil videre anmeldt 9 klinikker i hele landet for alvorlige brud med både de helt almindelige retningslinjer og Sundhedsstyrelsens særlige retningslinjer for tandklinikker under corona.

I en rundspørge foretaget af HK Privat fra slutningen af april svarer 23 % af tandklinikassistenterne, at værnemidlerne på deres klinik ikke lever op til retningslinjerne for at begrænse corona-spredning. 348 klinikassistenter har deltaget i undersøgelsen. HK Privat organiserer 5.000 tandklinikassistenter i hele landet.

HK Privat vil nu følge udmeldingerne om en fuld genåbning af Arbejdstilsynet nøje.

NIR: Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for tandklinikker_ Håndtering af COVID-19: Omstilling og gradvis øget aktivitet i tandplejen

HK Privat Logo HK Privat er HK Danmarks største sektor med 110.000 medlemmer.