Arbejdsmiljøprisen 2020: Flere unge skal have godt arbejdsmiljø ind med dimittendmælken

De unge fortjener, at flere arbejdspladser i fremtiden bliver dygtigere til at prioritere deres arbejdsmiljø. Netop en af kategorierne i dette års stort anlagte Arbejdsmiljøpris 2020 er “Unge og nyansattes arbejdsmiljø”, hvor fire arbejdspladser er nomineret.

I dag kåres vinderne af dette års Arbejdsmiljøpris 2020, der denne gang har fire arbejdspladser med, der er blevet nomineret til en pris i “Unge og nyansattes arbejdsmiljø”

Akademikerne mener, at rollemodeller som disse arbejdspladser bør inspirere og skubbe på det vigtige arbejde med at få sikret unge og nyuddannede den bedst mulige start på arbejdslivet.

Formand for Akademikerne, Lars Qvistgaard, som er en del af Arbejdsmiljøprisens dommerkomite, udtaler:

“Der er et voksende behov for, at vi sætter mere fokus på, alt det som handler om at være ny på arbejdsmarkedet og at have første job. Vi skal sikre, at der sker en større prioritering af arbejdsmiljøet på arbejdspladserne i dagligdagen, og at de unge får klarhed over hvilke krav og forventninger de unge kan møde og stille i arbejdslivet”, siger Lars Qvistgaard.

De unge og nyuddannedes vilkår på arbejdspladserne fylder meget i Akademikerne. Her har der længe været fokus på behovet for nye løsninger, når det kommer til at hjælpe flere unge og nyuddannede i deres første år i arbejdslivet.

Lars qvistgaard udtaler:

“De arbejdspladser der er nomineret for at have satset på en indsats for unge og nyuddannede, har gjort en stor forskel, der virkelig flytter noget. I Akademikerne har vi for at styrke indsatsen på alle arbejdspladser senest foreslået, at arbejdspladsvurderingen (APV) udvides med en særlig unge-APV for at bane vej for bedre opmærksomhed på området”, siger Lars Qvistgaard.

Akademikerne repræsenterer 431.000 privat og offentligt ansatte og er hoved- og centralorganisation for 28 faglige organisationer.

Følg prisoverrækkelsen af Arbejdsmiljøprisen 2020 her.

Læs mere om de fire nominerede arbejdspladser i kategorien “Unge og nyuddannede” her.

Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen7.9.2020 12:12:16 CESTPressemeddelelse

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.

Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget27.7.2020 18:01:00 CESTPressemeddelelse

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.