Arbejdsmiljøprisen 2020: Flere unge skal have godt arbejdsmiljø ind med dimittendmælken

De unge fortjener, at flere arbejdspladser i fremtiden bliver dygtigere til at prioritere deres arbejdsmiljø. Netop en af kategorierne i dette års stort anlagte Arbejdsmiljøpris 2020 er “Unge og nyansattes arbejdsmiljø”, hvor fire arbejdspladser er nomineret.

I dag kåres vinderne af dette års Arbejdsmiljøpris 2020, der denne gang har fire arbejdspladser med, der er blevet nomineret til en pris i “Unge og nyansattes arbejdsmiljø”

Akademikerne mener, at rollemodeller som disse arbejdspladser bør inspirere og skubbe på det vigtige arbejde med at få sikret unge og nyuddannede den bedst mulige start på arbejdslivet.

Formand for Akademikerne, Lars Qvistgaard, som er en del af Arbejdsmiljøprisens dommerkomite, udtaler:

“Der er et voksende behov for, at vi sætter mere fokus på, alt det som handler om at være ny på arbejdsmarkedet og at have første job. Vi skal sikre, at der sker en større prioritering af arbejdsmiljøet på arbejdspladserne i dagligdagen, og at de unge får klarhed over hvilke krav og forventninger de unge kan møde og stille i arbejdslivet”, siger Lars Qvistgaard.

De unge og nyuddannedes vilkår på arbejdspladserne fylder meget i Akademikerne. Her har der længe været fokus på behovet for nye løsninger, når det kommer til at hjælpe flere unge og nyuddannede i deres første år i arbejdslivet.

Lars qvistgaard udtaler:

“De arbejdspladser der er nomineret for at have satset på en indsats for unge og nyuddannede, har gjort en stor forskel, der virkelig flytter noget. I Akademikerne har vi for at styrke indsatsen på alle arbejdspladser senest foreslået, at arbejdspladsvurderingen (APV) udvides med en særlig unge-APV for at bane vej for bedre opmærksomhed på området”, siger Lars Qvistgaard.

Akademikerne repræsenterer 431.000 privat og offentligt ansatte og er hoved- og centralorganisation for 28 faglige organisationer.

Følg prisoverrækkelsen af Arbejdsmiljøprisen 2020 her.

Læs mere om de fire nominerede arbejdspladser i kategorien “Unge og nyuddannede” her.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.