Arbejdsgiver kan i år give en ekstra stor julegave

Helt undtagelsesvis kan arbejdsgiveren i år give medarbejderen en ekstra stor julegave. Hvis arbejdsgiveren ikke har benyttet sig af det såkaldte coronagavekort og givet andre gaver i løbet af året, kan medarbejderen modtage en julegave for 2.400 kr., lyder det fra PwC.

Karina Hejlesen Jensen, skatteekspert og partner i PwC.

Ligesom sidste år har arbejdsgiveren mulighed for at give en skattefri julegave til en værdi på op til 900 kr. til sine ansatte. Det er dog muligt, at julegaven kan have en værdi på 1.200 kr., uden der skal betales skat, hvis medarbejderen ikke har modtaget andre personalegoder i løbet af året. Som noget ekstraordinært i år kan arbejdsgiveren også give det såkaldte coronagavekort til medarbejderne, uden der skal betales skat.

Selve beløbsgrænserne er uændret fra 2020. Det vil sige, at arbejdsgiver i år kan give en julegave til 900 kr., og den vil altid være skattefri, men hvis gaven har en værdi på mellem 900 og 1.200 kr., vil skattefriheden afhænge af, om medarbejderen har modtaget andre goder i løbet af året,” fortæller Karina Hejlesen Jensen, skatteekspert og partner i PwC, og fortsætter:

Hvis medarbejderne ikke har modtaget nogen form for goder eller gavekort i løbet af året, kan arbejdsgiveren i princippet give en julegave på 2.400 kr. Halvdelen af beløbet skal være en tingsgave, mens den sidste del består af coronagavekortet, som eksempelvis kan bruge på restauranter, oplevelser eller pakkerejser.”

Medarbejderen skal dog modtage gavekortet i kalenderåret 2021, men behøves ikke at være brugt inden året udløber.

Gavens værdi
Medarbejderen kan godt modtage en gave, hvor selve gavens detail- eller onlinepris overstiger bagatelgrænsen på de 1.200 kr. Det er dog væsentligt at forholde sig til, at det er gavens anskaffelsesværdi, som arbejdsgiveren har forhandlet sig til, der gælder, og ikke produktets detail- og onlinepris.

Det er arbejdsgiverens indkøbspris, der udgør den skattepligtige værdi for produktet. Så arbejdsgiveren har en reel mulighed for at give sine medarbejdere en gave, hvor dens markedsværdien er højere end de 900 kr.,” siger Karina Hejlesen Jensen.

Hvis man som arbejdsgiver er i tvivl om, hvorvidt nogle medarbejdere har modtaget nogle former for personalegoder i løbet af året, er det en god idé at holde julegaven på 900 kr. For så undgår medarbejderen at overstige bagatelgrænse og dermed blive beskattet.

“Det er vores anbefaling at give en julegave, hvor værdien ikke overstiger 900 kr., fordi så undgår man alle tvivlsspørgsmål og er helt sikker på, at gaven er skattefri. Samtidig er det heller ikke nødvendigt at forholde sig til, om medarbejderen har modtaget andre personalegoder i løbet af året,” afslutter Karina Hejlesen Jensen.

Hvis man i løbet af året har modtaget en lejlighedsgave i forbindelse med private mærkedage såsom fødselsdag, barnedåb, konfirmation, bryllup og lignende, tæller denne ikke med i den samlede bagatelgrænse på de 1.200 kr.

Karina Hejlesen Jensen, skatteekspert og partner i PwC.

Danmark er skatte- og afgiftsmæssigt det mindst attraktive EMEA-land at drive virksomhed i9.12.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danmark er det mindst attraktive land for private virksomheder og iværksættere, når det kommer til skatter og afgifter. Til gengæld har Danmark rammerne for teknologisk infrastruktur på plads og rangerer næsthøjest inden for den kategori. Det viser PwC’s første EMEA Private Business Heatmap, der rangerer 34 EMEA-landes forudsætninger for at fremme iværksætteri og drive virksomhed ud fra syv forskellige kategorier.

Tilliden i markedet for ejendomshandler er tilbage på niveauet fra før COVID-192.12.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Markant flere europæiske ejendomsledere mener, at erhvervstilliden vil stige i det kommende år, og tilliden i markedet for ejendomshandler er samtidig tilbage på niveauet fra før COVID-19. For andet år i træk indtager København en 18. plads på listen over Europas foretrukne byer til ejendomsinvesteringer i 2022. Det viser en ny rapport udgivet af PwC og Urban Land Institute (ULI).