Arbejderkunstner har foreviget elektrikerfaget

Malerier af el-faget og dets udøvere indgår i en 17 meter lang billedfrise med arbejdende medlemmer fra forbundene Dansk El-Forbund, Blik- og Rørarbejderforbundet og Malerforbundet

Faglig stolthed og et ønske om at forevige elektriker-faget til kommende generationer danner baggrund for, at der nu hænger to billedfriser på i alt seks meters bredde af elektrikere i forskellige arbejdspositioner i Dansk El-Forbunds (DEF) hovedbestyrelseslokale i Nyropsgade i København. Det skriver fagbladet Elektrikeren.

– Som elektrikere er vi stolte af vores fag, og jeg mener, at vi som fagforening har en forpligtelse til at forevige det i den tid, der er nu. Det kan holde i hundredvis af år og være et vidne til fremtidige generationer om elektrikerfaget i år 2017, forklarer næstformand i DEF Jens-Olav Pedersen.

Billedfrisen består af elementer på 1x1 meter, og den er samlet 17 meter lang. Her ses arbejdende elektrikere til vands, til lands og i luften side om side med bygningsmalere, autolakerere, skilteteknikere, blikkenslagere, vvs-montører og skorstensfejere. Motiverne er således medlemmer af DEF, Blik- og Rørarbejderforbundet og Malerforbundet.

Ud over ønsket om at forevige el-faget er baggrunden for opsætningen af billedfrisen i det fælles hovedbestyrelseslokale, at de tre håndværkerforbund i sommeren 2015 flyttede sammen i et bofællesskab. Flytningen til lokalerne, som forbundene lejer af 3F, var historisk på den måde, at det var første gang i LO-fagbevægelsen, at man så et samarbejde af denne karakter.

Historien bag tilblivelsen af billedfrisen startede i 1999, hvor den nu 71-årige kunstmaler Erik Styrbjørn Pedersen, der regnes for en af Nordens vigtigste kunstnere inden for arbejdsmaleri-genren, modtog LO’s Kulturpris. Efterfølgende spurgte Blik-og Rørarbejderforbundet, om han ville male deres fag og medlemmer som kunstværker. Nu, 18 år senere, er også elektrikerfaget og malerfaget blevet foreviget i kunsten.

Den autodidakte kunstmaler Erik Styrbjørn Pedersen har lagt stor vægt på, at elektrikerne kan genkende sig selv på malerierne. Derfor portrætteres de ikke som en ’arbejdende klasse’, men som ’arbejdende individer’, forklarer han.

Den 17 meter lange billedfrise indvies officielt den 9. november på Arbejdermuseet, og der vil efterfølgende være fernisering i bofællesskabet på Nyropsgade.

Læs mere på side 4 i fagbladet Elektrikeren: http://www.e-pages.dk/danskelforbund/563/