Appel fra FOA-formand: Lyt nu til advarslerne, vi skal stoppe corona-toget

Efter en periode med stadigt stigende smittetal har regeringen valgt at stramme restriktionerne overalt i samfundet. Det får FOAs formand til at komme med en klar appel til danskerne.

”FOAs medlemmer arbejder til daglig med nogle af de mest sårbare iblandt os på plejecentre, hospitaler, bosteder, dagtilbud og mange andre steder. For deres skyld og for alle de mange ansatte, der passer på dem, beder vi alle om at lytte til advarslerne, så Danmark kommer så godt som det er muligt gennem, hvad der ligner anden bølge af den epidemi, der har plaget os siden foråret,” siger forbundsformand Mona Striib.

"Regeringens nye tiltag betyder blandt andet en begrænsning af offentlige forsamlinger, antallet af mennesker vi mødes med privat, skærpede krav om mundbind og en forlængelse af mange af de allerede eksisterende restriktioner til den 2. januar 2021."

For FOA er det helt centralt, at myndighederne lærer af erfaringerne, og optræder mere sikkert og konsekvent, end det der skete under første bølge i foråret.

”Ministeren skal sikre, at vi denne gang har de værnemidler, vi har brug for, også på længere sigt, for det frygter jeg, er den virkelighed, vi står overfor,” fastslår FOAs sektorformand for social-og sundhedsområdet Torben Klitmøller Hollmann.

”Når smitten stiger i samfundet, har vi brug for meget klare retningslinjer, for eksempel for besøg på plejecentre, ikke kun for vores medlemmers skyld, men også for de svækkede ældre og sårbare og deres pårørende. Vi kan ikke holde til, at nogen isoleres unødigt, som vi så det i foråret,” siger Torben Hollmann.

FOA peger på, at et af de stærkeste midler i kampen mod coronaen er hygiejne.

”Det er Ikke kun den håndhygiejne, som de fleste danskere efterhånden kan på rygraden, men i særdeleshed også den hygiejniske rengøring, som beviseligt har holdt smitten nede rundt om i daginstitutioner og andre offentlige bygninger. Den skal både fastholdes og styrkes nu,” mener Mona Striib.