Antallet af ubrugte studenterhuer fra Sydøstjylland stiger

Over 14 procent af de unge fra Horsens, Hedensted og Odder, der tog en studentereksamen i 2015, var efter fem år endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse. Tendensen er stigende, viser nye tal. Det er den helt forkerte udvikling, mener DI Sydøstjylland, der opfordrer de unge til at se mod erhvervsuddannelserne, hvor der nærmest er jobgaranti.

Størstedelen af de unge i Sydøstjylland tager en studentereksamen efter folkeskolen. Men fem år efter studenterhuen blev sat på hovedet i 2015, var 169 studenter fra Horsens, Hedensted og Odder endnu ikke i gang med en uddannelse. Det er en stigning på 81 studenter og dermed næsten en fordobling på to år.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri, DI.

I Hedensted og Horsens var henholdsvis 6 og 8 procent af de unge, der fik en studentereksamen i 2013, endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse fem år senere. Det tal er for studenterårgangen fra 2015 nu steget til henholdsvis 13 og 14 procent i de to kommuner. I Odder er tallet steget fra 14 procent af studenterne fra 2013 til næsten 18 procent af dem, der fik deres studentereksamen i 2015.

- Vi har brug for dem i industrien og byggeriet, og derfor håber jeg, at både kommunerne og jobcentrene vil guide dem videre mod erhvervsuddannelserne. Men også at de unge selv vil se på de mange karrieremuligheder, en erhvervsuddannelse åbner for og give det en chance, siger formand for DI Sydøstjylland Johannes Saugbjerg og uddyber:

- Jeg er sikker på, at hvis de med åbent sind ser på de mange retninger, der er på erhvervsuddannelserne, så vil de formentlig også finde en, der indeholder det, de interesserer sig for. Lige nu er f.eks. klima og bæredygtighed meget populært blandt de unge, og med en erhvervsuddannelse kan de arbejde med mange forskellige grønne dagsordner og rent faktisk udføre et stykke arbejde, der gør en positiv forskel.

Det er særligt i de større byer, at andelen af unge studenter, der ikke kommer videre i uddannelsessystemet, stiger. I landkommunerne er der både flere unge, der tager en erhvervsuddannelse efter grundskolen og langt færre, der ikke bruger studenterhuen som adgangsbillet til at tage en uddannelse.

- I både Hedensted, Odder og Horsens er det en bemærkelsesværdig stigning på kun to år. Det går den forkerte vej. Det er jo dygtige unge, som bare ikke har fundet deres vej videre, efter de har fået studenterhuen på. Alternativet til et job som ufaglært kan netop være en erhvervsuddannelse. Vi kan se, at vi i hele Danmark mangler faglært arbejdskraft, så vores lokale virksomheder vil både nu og i fremtiden stå med åbne arme for at tilbyde dem et job, siger Johannes Saugbjerg.

På landsplan var knap 17 procent af de 46.000 unge, der tog en studentereksamen i 2015, efter fem år endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse.

Formand for DI Sydøstjylland Johannes Saugbjerg, telefon 30 27 49 29
Regional konsulent for DI Sydøstjylland Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65
Presserådgiver i DI Lars Bøgeskov, telefon 22 36 31 38

For yderligere information om DI Sydøstjylland:

Chefkonsulent Anette Sørensen
Mail: anes@di.dk
Tlf. 7216 0213

Sekretær Nadia Bartoft Lind
Mail: nabl@di.dk

Sydøstjylland bør producere mere grøn strøm12.5.2023 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse

I Hedensted sørger solceller og vindmøller på land for strøm svarende til 19.500 husstandes forbrug, mens der i Horsens kun produceres grøn strøm, der kan dække det, der svarer til 6.300 husstandes forbrug. Der er stor forskel på, hvor meget grøn strøm der produceres i de sydøstjyske kommuner. DI Sydøstjylland opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm