Antallet af ”grønne iværksættere” er stigende: Sådan har tre midtjyske iværksættere gjort den grønne dagsorden til en forretning

Erhvervshus Midtjylland ser en stigende tendens til, at grønne forretningsmuligheder bliver et springbræt til iværksættertilværelsen. Alene i de tre første kvartaler af 2021 har Erhvervshus Midtjylland vejledt 49% flere midtjyske virksomheder omkring grøn omstilling end i hele 2020.
Tenna Holdorff Christiansen, ejer af ReCollector

Tøj af genbrugsplast, stop-madspilds-app’s og nye opfindelser i alverdens afskygninger. De grønne forretningsmuligheder er mange, og de midtjyske virksomheder er gode til at gribe dem. De har nemlig i stigende grad ambitioner om at gøre deres virksomheder grønnere.

Erhvervshus Midtjylland kan se en markant stigning i virksomheder, der søger hjælp og vejledning om bæredygtighed, grøn omstilling og cirkulær økonomi. Sammenligner vi 2020 med de tre første kvartaler i 2021, så er stigningen allerede hele 49%*. Efterspørgslen efter hjælp kommer både fra etablerede virksomheder, som enten skal i gang med grøn omstilling eller videre med version 2.0., og unge iværksættere med idéer og forretningsmodeller, der allerede er grønne fra starten:

”Der sker enormt meget på det grønne område, også når det gælder grønt iværksætteri. Vi ser generelt stor diversitet i iværksætternes forretningsmodeller. Lige fra iværksættere, der arbejder med teknologi og løsninger, der kan optimere produktionsmetoder og arbejdsgange og dermed bl.a. reducere energiforbruget til iværksættere, der har udviklet nye, miljøvenlige udgaver af allerede eksisterende produkter. Vi ser også iværksættere, der skaber en forretning med en cirkulær forretningsmodel, som bidrager til grøn omstilling ved at give nyt liv til produkter, der ellers ville risikere at ende som affald,” siger Henrik Skou Pedersen, chefkonsulent i Erhvervshus Midtjylland

Recollector gør det nemt og pænt at sortere affald
Tomme vinflasker, konservesglas og aviser i bryggerset blev et irritationsmoment for Tenna Holdorff Christiansen, da Aarhus Kommune søsatte sortering af borgernes affald.

Derfor gik hun på jagt efter noget pænt at sortere affaldet i. Men forgæves. Og da hun kort inden havde sagt sit projektlederjob i et videnscenter op, fordi hun trængte til, at der skulle ske noget nyt, tænkte hun, at måske skulle hun skabe det selv.

Affald er en ressource, som skal genanvendes i en cirkulær økonomi, men det skal være nemt at gøre det rigtige, er Tenna Holdorff Christiansens holdning.

Hun har knoklet for at designe det helt rigtige system til at hænge på vægen. Da hun skulle søge patent, blev hun anbefalet at kontakte Erhvervshus Midtjylland af en bekendt og det viste sig, at jeg kunne få finansieret halvdelen af udgiften til at købe ekstern eksperthjælp. I februar 2021 blev sorteringsboksen i skandinavisk look lanceret:

”Det var megafedt at sende de første produkter afsted. Jeg var ét stort smil, for de blev modtaget så godt på min webshop”, fortæller Tenna Holdorff Christiansen.

Bæredygtig emballage til den stigende nethandel
Et patent på den perfekte papkasse satte gang i iværksætter Bo Boddum, som drømmer om at score store webshop-kunder.

Helt op til 30 gange. Så ofte kan RE-ZIPs cirkulære emballage genbruges. Jo flere gange jo større klima-gevinst. Og forbrugerne vil gerne bidrage til at genbruge emballage, når de shopper på nettet, og returnere emballagen til RE-ZIP.

Stifter af RE-ZIP Bo Boddum har altid haft passion for bæredygtige materialer og en mere grøn hverdag. Han fik idéen til at designe bæredygtig emballage, da han var ansat i Vestas udviklingsafdeling som senior projektleder.

Han begyndte at bruge ledige stunder på de mange rejsedage på at forsøge at folde den perfekte papkasse. Og han formåede at forvandle de timevis af folde-forsøg til et perfekt og bæredygtigt design. I 2018 fik han patent og var klar til at springe ud som selvstændig.

RE-ZIP har bl.a. været med i et forløb om grøn cirkulær omstilling. Her har RE-ZIP bl.a. fået mulighed for at hyre en rådgiver fra Deloitte:

”Det forløb passede perfekt til os, og vi har fået lavet benhårde beregninger på C02-aftrykket på vores emballage. Sådan en beregning kunne vi aldrig have løftet selv, og samtidig giver en Deloitte-beregning troværdighed”, understreger Bo Boddum.

Han forventer sig meget af beregningen, fordi den oplyser potentielle kunder om præcis hvor meget C02, de kan spare på RE-ZIPs emballage.

Ny opfindelse gør drikkekartoner klar til genanvendelse
Der er kommet noget godt ud af Corona hos Prounit Frames i Randers. Virksomheden har brugt krisen til at udvikle en teknologi, som direktøren forventer, kan eksporteres til hele verden.

Der blev for alvor fyret op under udviklingsarbejdet, da han efter forslag fra det lokale erhvervsråd kontaktede Erhvervshus Midtjylland:

"Erhvervshus Midtjylland kom hurtigt og koblede mig op på kontakter i plastikverdenen. De anbefalede at søge Innobooster om midler med hjælp fra en ekstern konsulent, som erhvervshuset finansierede”, fortæller Michael Kristensen.

Ansøgningen resulterede i 800.000 kr. til bl.a. nye ansættelser, udviklingsomkostninger, og uvildige analyser. Hjælpen var afgørende for Prounit Frames.

I dag har jeg et møde med Udenrigsministeriet, som Erhvervshus Midtjylland også har skaffet kontakt til. De har rykket virksomheden vildt, og vi vil helt sikkert blive ved at bruge erhvervshuset. Jeg anbefaler dem varmt til alle iværksættere, jeg møder”, understreger Michael Kristensen.

I dag står prototypen på et procesanlæg og snurrer på virksomheden.

"Vi har bygget en maskine, som både løser kundens udfordring med at genanvende og har lave driftsomkostninger, et lavt energiforbrug og kan være afskrevet på tre år. Det er et eventyr”, siger Michael Kristensen.

Fakta
Erhvervshus Midtjylland er et gratis tilbud til alle midtjyske virksomheder, der gerne vil udvikle sig. Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed kommer i gang eller videre med grøn omstilling, så tag fat i os.

Frem til 7. november er der bl.a. åben for ansøgninger til SMV:Grøn, hvor virksomheder kan søge tilskudsvouchers på hhv. 50.000 kr. og 150.000 kr. til rådgivning og investering. Som supplement til dit rådgivningsforløb eller investering kan du også få støtte til kompetenceudvikling.

SMV:Grøn henvender sig både til virksomheder, der er nybegyndere og virksomheder, der allerede arbejder med den grøn omstilling.

*I 2020 sendte Erhvervshus Midtjylland 172 virksomheder til brugerevaluering indenfor bæredygtighed, grøn omstilling og cirkulær økonomi. Til sammenligning er 257 virksomheder i de første tre kvartaler af 2021 sendt til brugerevaluering indenfor emnet. Opgørelsen omhandler kun det antal virksomheder, som har indgået i Erhvervshus Midtjyllands brugerevaluering, og er således ikke et udtryk for det totale antal kunder, der er vejledt indenfor bæredygtighed, grøn omstilling og cirkulær økonomi.

Tenna Holdorff Christiansen, ejer af ReCollector
ReCollector