Ansvarlige investeringer giver topafkast til pensionsopsparere

Ansvarlighed og bæredygtighed betaler sig, både for pengepungen og samvittigheden. Det viser helt nye tal fra Topdanmark, der kan gøre status efter årets første 11 måneder for kunderne i Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige investeringer. Ved udgangen af november kan kunderne i Formålspension glæde sig over et afkast på helt op til 11,6 pct. i år.

Investeringer i virksomheder med fokus på bæredygtighed og ansvarlig praksis har været med til at give kunder i Topdanmarks Formålspension markedets bedste afkast i årets første 11. mdr. Foto: Topdanmark.

Udover at tage særlige hensyn til bæredygtighed og ansvarlighed har Topdanmarks Formålspension dermed også givet topafkast til kunderne i år.

I Formålspension investeres kundernes pengene efter særligt høje krav til miljø og klima, sociale forhold og god virksomhedsledelse. De høje krav går på ingen måde udover afkastet, hvor de første tal for Formålspension viser afkast på op til 11,6 pct. foreløbigt i 2020. Og det endda i en periode, der har været præget af uro på finansmarkederne på grund af Covid-19.

Administrerende direktør for Topdanmark Livsforsikring Vivian Weis Byrholt er tilfreds med den gode start.

”Vi vil gerne investere ansvarligt og bæredygtigt samtidig med, at vi skaber gode afkast. Derfor glæder jeg mig over på kundernes vegne over, at vores eksperter har ramt rigtigt med udvælgelsen investeringerne i Formålspension, hvor kunderne har fået nogle af markedets absolut bedste afkast. Det betyder, at kunderne både styrker deres pensionsopsparing og samtidig kan glæde sig over, at det er sket ved investering i virksomheder, der arbejder målrettet med fx at begrænse deres CO2 -udslip. Det kan bidrage til at skubbe samfundet i en mere bæredygtig retning,” siger Vivian Weis Byrholt.

I Formålspension er alle investeringer screenet efter udvidede krav til ansvarlighed, bæredygtighed, miljø og sociale forhold (ESG). Derudover vælger kunden et investeringsfokus, hvor der kan vælges mellem: ’Grøn omstilling’, ’Teknologisk udvikling’, ’Danske investeringer’ og ’Globale investeringer’.

De højeste afkast i perioden har de kunder, der har valgt ’Teknologisk udvikling’, der for kunder med mellem risiko har givet mellem 10,8 og 11,6 pct. i afkast samt ’Grøn omstilling’, der har givet mellem 8,9 og 9,5 pct. i afkast i år indtil nu.

Bæredygtighed vinder frem

Både blandt private og investorer er der stigende efterspørgsel efter at investere mere ansvarligt. Det har givet medvind til virksomheder, der kan leve op til kravene inden for miljø og bæredygtighed og det smitter positivt af på pensionskundernes afkast.

”Vi kan generelt se på finansmarkederne, at ansvarlige investeringer de seneste år, har givet et bedre afkast end de mere traditionelle. Det er bl.a. fordi virksomheder, der fremmer den grønne omstilling, har haft momentum. Jeg er glad for, at Topdanmarks formålspensionskunder får del i den positive udvikling. Samtidig giver vi større valgfrihed for den enkelte kunde til at selv at kunne vælge, hvor en del af opsparingen skal placeres,” siger Vivian Weis Byrholt.

Hun understreger, at virksomheder, som støtter op om den grønne omstilling har haft fremgang i år, bl.a. fordi EU’s hjælpepakker i forbindelse med Covid-19-pandemien bliver brugt til at støtte omstillingen. Desuden har virksomheder, der udbyder onlinehandel og andre teknologiske løsninger, haft fremgang, bl.a. på grund af nedlukning af samfundene og mere hjemmearbejde i forbindelse med Covid-19. Et stærkt dansk aktiemarked har også bidraget til Topdanmark-kundernes afkast.

På verdensaktieindekset MSCI World har aktier fra virksomheder med særlig fokus, på miljø, sociale forhold og god virksomhedsledelse (ESG) på treårssigt givet et afkast, der er ca. 3 pct. bedre end det brede verdensaktieindeks. Hos Topdanmark har globale aktier med særlig fokus på ESG ved udgangen af november givet et afkast på 9,8 pct. mod 7,6 pct. for tilsvarende globale aktier uden dette fokus.

Kunderne har siden lanceringen sendt over 800 mio. kr. ind i Formålspension.

*De opgivne tal for afkast i Formålspension er fra 1.1.2020 til 30.11.2020 - beregnet for pensionskunder med 15 år til pension og i de to mellem risikoprofiler ’Offensiv midt’ og ’Defensiv midt’, hvor ’defensiv’ har lavest risiko.

Fakta

• Der er fire kundevalgte investeringsformål i Formålspension: ’Grøn omstilling’, ’Teknologisk udvikling’, ’Danske investeringer’, ’Globale investeringer’. Med lang tid til pension er 20 pct. af pensionsopsparingen investeret i det valgte område, mens resten er investeret i en bredt sammensat vækstpulje – efterhånden som pensionstidspunktet nærmer sig, blandes der løbende mindre risikobetonede investeringer ind.
  • Vælger man området ’Grøn Omstilling’, bliver der investeret i virksomheder, hvor en væsentlig andel af virksomhedens aktivitet er rettet mod den grønne omstilling.
  • I ’Teknologisk Udvikling’ investerer man i en aktieportefølje domineret af teknologiselskaber.
  • ’Danske investeringer’ prioriterer det nære i form af aktier i danske selskaber.
  • 'Globale investeringer’ er målrettet kunder, der ønsker en bredt sammensat opsparing uden specielt fokus.
  • Der er fire risikoprofiler i Formålspension: Defensiv, Defensiv midt, Offensiv midt, eller Offensiv. Højere risiko indebærer bedre mulighed for et højere afkast, men også større risiko.
  • Uanset hvilke investeringsvalg, man foretager i Formålspension, er investeringerne underlagt udvidede ESG-krav (Environmental, Social & Governance). Alle Topdanmarks investeringer screenes for arbejdstager- og menneskerettigheder (inklusiv brug af børnearbejde og diskrimination), klima-og miljø, korruption og kontroversielle våben. De udvidede ESG-hensyn i Formålspension betyder, at der ikke investeres i selskaber, der producerer fossile brændsler som kul, olie eller naturgas, udvinder råstoffer uden for de avancerede økonomier, producerer eller forarbejder tobak, producerer våben eller har aktiviteter i online betting.

Vivian Weis Byrholt er adm. direktør i Topdanmark Livsforsikring. Foto: Frederikke Heiberg.
*De opgivne tal for afkast i Formålspension er fra 1.1.2020 til 30.11.2020 - beregnet for pensionskunder med 15 år til pension og i de to mellem risikoprofiler ’Offensiv midt’ og ’Defensiv midt’, hvor ’defensiv’ har lavest risiko.

Kommunikations- og pressepolitik:

Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.