Anonymiseret data fra Telia kan hjælpe myndighederne i kampen mod coronavirus

Telia stiller data fra teleselskabets nyudviklede løsning, Crowd Insights, til rådighed for Statens Serum Institut. Analyseredskabet giver indblik i danskernes bevægelsesmønstre på basis af anonymiseret data fra mobilnetværket. Indsigten vil understøtte myndighedernes analyser og indsats i håndteringen af COVID-19.
Telia Crowd Insights: Billedet viser ændringer i ophold af 20 minutters varighed i København i perioden fra den 21. marts til den 4. april sammenholdt med februar 2020. Prikkernes størrelse illustrerer antallet af aktive mobiltelefoner/brugere. De røde prikker viser en nedgang i aktivitet (folk opholder sig mindre i byen) mens de blå prikker viser stigende aktivitet (folk arbejder hjemmefra).
Statens Serum Institut har været i dialog med teleindustrien for at få indblik i data fra mobilnetværket om mobiltelefoners lokation, der kan belyse mønstre i danskernes rejsemønstre, for at kunne vurdere eksisterende tiltag og træffe datadrevne beslutninger i kampen mod coronavirus.

Telia stiller nyudviklet løsning til rådighed
I marts 2020 lancerede Telia Danmark analyseværktøjet 'Crowd Insights', der kan vise bevægelsesmønstre i Danmark – fx i byerne, i trafikken eller til events - på baggrund af anonymiserede og aggregerede mobilnetværksdata. Løsningen kan bruges til transport-, by- og lokalplanlægning samt til analyser af turisme, events og handel.

Værktøjet kan også bidrage med værdifulde indsigter i kampen mod coronavirus. Derfor har Telia Danmark valgt at stille data gratis til rådighed for Statens Serum Institut:

”Det er afgørende, at myndighederne kan træffe kvalificerede beslutninger, som begrænser spredningen af coronavirus. Til det formål giver data et sikkert og effektivt beslutningsgrundlag. Telia bistår allerede nationale myndigheder og kommuner i Sverige, Norge og Finland med tilsvarende indsigter. Vi er glade for at kunne levere digitale løsninger, der kan støtte myndighederne i kampen mod coronavirus,” siger Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark.

Danskerne følger myndighedernes anbefalinger
Telia har set nærmere på data fra perioden 21. marts til 4. april sammenholdt med februar 2020, hvor en lang række data underbygger, at danskerne følger myndighedernes anbefalinger. Det drejer sig blandt andet om følgende:

• Aktiviteten omkring Kongens Nytorv i København er reduceret med 79% i perioden.
  • Antallet af rejser fra Frederiksberg til København er begrænset med 59% i det pågældende tidsrum
  • Aktiviteten omkring kulturhuset Dokk1 i Aarhus, der blandt andet indeholder Aarhus Hovedbibliotek, Aarhus Stadsarkiv, Borgerservice og flere kulturelle arbejdspladser, er faldet med 66% i perioden
  • Odense har set en nedgang i aktivitet på 45% omkring H.C. Andersens hus i midtbyen
  • Omkring Aalborg Rådhus er aktiviteten reduceret med 56% mens området ved Ringriddermuseet i centrum af Sønderborg har oplevet en nedgang på 36%.
Om Crowd Insights
Crowd Insights-løsningen er baseret på anonymiseret og aggregeret data, der er genereret i Telias mobilnetværk. Crowd Insights er GDPR-compliant og anvender udelukkende gruppebaserede bevægelsesmønstre. De anvendte data er irreversibelt anonymiseret, hvilket betyder, at at al personlig information fjernes og at enkeltindivider således ikke kan identificeres.

Læs mere om Crowd Insights:

Dashboardet er et udsnit fra Telias Crowd Insight-løsning, der viser nedgangen i rejseaktivitet mellem forskellige byer i Danmark. Eksempelvis er trafikken fra Aarhus til Skanderborg aftaget med knap 46%.
Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark