Anmelderrost irsk debutroman om et besættende forhold

"Desperate handlinger" og dens forfatter Megan Nolan har opnået stor succes verden over allerede. Karl Ove Knausgård har udtalt, at ”Nolan er et kolossalt litterært talent”. Den på samme tid tragiske og morsomme kærlighedshistorie rammer tiden og fortæller historien om, hvad der sker, hvis man former sig selv og sin personlighed efter en kæreste.
Bogens forside er designet af Clara Birgersson.

Den kvindelige fortæller er 23 år gammel og optaget af jagten på kærlighed. Han er lidt ældre end hende, og den smukkeste mand, hun nogensinde har set. Deres kærlighedsforhold udvikler sig lynhurtigt og bliver snart til et altopslugende væsen, som ikke lader tid tilbage til venner, familie eller til at passe sit arbejde. Hovedpersonen slynger og bøjer sin personlighed og sit liv omkring kæresten Ciaran i et forsøg på at tilfredsstille ham, men Ciaran er ofte sur, han er kontrollerende, han skriver til sin danske model ex-kæreste, og hovedpersonens forsøg på at tilpasse sig hans luner gør hende ulykkelig: ”Hvordan kunne det være, at en kvinde som mig havde brug for en mands kærlighed for at føle mig som et menneske, for at føle jeg havde gjort mig fortjent til livet?”

Desperate handlinger er en roman om at droppe sit studie, fordi man alligevel altid har tømmermænd, om ikke at komme på arbejde, fordi man hellere vil dyrke sex, om at forme sig selv om et andet menneske, fordi man håber på, det menneske kan give en det liv, som man drømmer om; om den angstfyldte følelse, der kan opstå, når man opdager, at det kan det andet menneske ikke. Desperate handlinger er kvik og sjov, alvorlig og rå, som den beskriver kærligheden, når kærligheden er fuld af svære følelser og jalousi.

Desperate handlinger har fået massiv ros fra anmelderne. Karl Ove Knausgård har sagt følgende om forfatteren og romanen: ”Megan Nolan er et kolossalt litterært talent, og hendes første roman Desperate handlinger er en kærlighedshistorie som ingen andre. Sproget er intenst og ærligt og med en sjælden adgang til det virkelige liv.”

Megan Nolan blev født i 1990 Waterford, Irland, og bor nu i London. Hun har skrevet essays, anmeldelser og litteraturstof for The New York Times, The Guardian og The Sunday Times. Desperate handlinger er hendes debutroman.

Fakta om romanen:

Titel: Desperate handlinger
Forfatter: Megan Nolan
Oversætter: Louise Ardenfelt Ravnild
Udgivelsesdato: 19. januar 2023

Bogens forside er designet af Clara Birgersson.

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.

Historien bag ikoniske malerier af den danske flåde22.2.2024 14:27:22 CET | Pressemeddelelse

Marinehistorikerne Søren Nørby og Jakob Seerup bruger 50 udvalgte malerier til at fortælle om specifikke historiske begivenheder og flådens virke i coffeetable-bogen Historien bag billedet. Danmarks historie er uløseligt forbundet med havet. Gennem århundreder har flåden kæmpet for fædrelandet, sikret handlen og fiskeriet eller blot vist flaget, når Danmark og de danske konger skulle repræsenteres.