Plastic ChangePlastic Change

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.

Plastikforurening er en af nutidens og fremtidens mest presserende miljøproblematikker. Den fortælling der på nuværende tidspunkt dominerer debatten handler om, at vi kan løse plastikkrisen med bedre affaldshåndtering, genanvendelse og ændring i forbrugeradfærd. Men det kan vi ikke alene - det er simpelthen ikke nok. Den nye fortælling, der skal tage over og bør dominere debatten handler om, at vi ikke løser plastikkrisen, hvis ikke vi markant reducerer produktionen af engangsplastik og at det, først og fremmest er virksomheder og brands, der skal løfte den opgave - ikke forbrugeren eller affaldshåndteringsanlæg. Det er den fortælling de seks animationsfilm skal være med til at sætte fokus på.

”Plastikkrisen handler i langt højere grad om en kæmpe overproduktion af engangsplastik og det skal vi ikke genanvende. Vi løser krisen ved at virksomheder holder op med at bruge engangsplastik. Animationsgenren er genial til at simplificere og kommunikere komplekse budskaber til et bredt publikum på en sjov og engagerende måde og vi er meget glade og taknemmelige for det flotte resultat, vi har fået fra Animationsskolens dygtige studerende - og vi glæder os til at sende dem ud i verden og fortælle en ny fortælling om plastikkrisen” siger Anne Aittomaki, strategisk direktør i Plastic Change.

I alt er det 52 studerende fra The Animation Workshop, VIA University College i Viborg, der har brugt halvdelen af deres 2. studieår på deres bacheloruddannelse på at producere seks animationsfilm til Plastic Change.

”Vi er meget stolte af vores studerendes arbejde og at de kan bidrage til plastiksagen med disse seks film. Det er én af læringsobjekterne at arbejde sammen med en organisation om at formidle et godtgørende budskab og det er samtidig meget motiverende for vores studerende at have en fod ude i virkeligheden og mærke deres arbejde få liv” siger Lana Tankosa Nikolic, uddannelseskoordinator, The Animation Workshop i Viborg.

Viborg er i 2019 blevet udpeget som Nordens første UNESCO CREATIVE CITY inden for Media Arts, en optagelse byen primært har fået på baggrund af deres styrkeposition indenfor animation og visuel formidling. UNESCO er bl.a. funderet i FN´s verdensmål og stærke værdier som inklusion, kvalitetsuddannelse og bæredygtighed.

De resterende fem animationsfilm vil blive udgivet løbende over de næste tre måneder.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.