Anima til Landbrug & Fødevarer: “Frisk udmelding”

Landbrug & Fødevarer vil gerne have dusøren på 500.000 kr. som dyreværnsorganisationen Anima fredag udlovede til den kyllingeavler, der vil give foreningen fri adgang til at dokumentere forholdene for turbokyllinger. Landbrugslobbyens initiativ er friskt, lyder det fra Anima, men der er lang vej til fuld åbenhed.

I fredags udlovede Anima en dusør på 500.000 kr. til den kyllingeavler, der vil slå stalddøren op, og lade foreningen samt journalister fra et hvilket som helst medie dokumentere forholdene for konventionelle kyllinger. Forinden havde Anima forgæves forsøgt at få Coop og Rema 1000 til selv at hjælpe med at vise forbrugerne, hvor deres såkaldte turbokyllinger kommer fra.

Nu bider brancheforeningen, Landbrug & Fødevarer, til bolle og vil ifølge en pressemeddelelse gerne sætte to kameraer op i en stald. Et lille, men vigtigt skridt, mener Anima.

“Det er en frisk udmelding landbruget kommer med, og jeg synes ærligt, det fortjener en vis anerkendelse. Når det er sagt, så er man altså nødt til at gå rundt i stalden og komme ned i frøperspektiv for at kunne se hele fuglen. Eksempelvis vil det være meget svært at se kendte produktionsproblemer som ætsninger på benene, halthed og døde kyllinger på et monteret live cam,” forklarer kommunikationschef hos Anima, Thorbjørn Schiønning.

Prutter gerne om prisen med landbruget
Anima ser frem til at følge landbrugets livestream fra en konventionel kyllingefarm, også selvom det ikke imødekommer alle organisationens krav for udlevering af dusøren:

“Der går desværre lidt kræmmermarked og prutten om prisen i Landbrug & Fødevarers udspil, og det bliver svært for forbrugerne at få et tilstrækkeligt indblik i forholdene for de turbokyllinger, som Coop og Rema 1000 stadig sælger i stor stil. Vi vil dog gerne vurdere kvaliteten af det setup, Landbrug & Fødevarer ender med at stable på benene og sætte dusørprisen derefter, for vi synes, det har en værdi at se de overordnede forhold dyrene lever under,” udtaler Thorbjørn Schiønning, og afslutter: “På den måde vil Anima gerne være med til at lege kræmmermarked med landbruget.”

Anima udlover i øvrigt fortsat 500.000 kr. i dusør til den landmand, der vil give fuldt indblik i produktionen, som beskrevet i foreningens annonce – og foreningen lever med det, hvis det betyder, at der skal gå noget tid indtil situationen omkring fugleinfluenza er normaliseret.