Anders Holch Povlsen bliver fejret og vinder Årets Hæderspris 2021

Anders Holch Povlsen vinder Årets Hæderspris 2021 ved Landskåringen af Årets Ejerleder i PwC i Hellerup. Han er en helt unik ejerleder, som igennem en lang årrække har haft og fortsat har en betydelig indflydelse på udviklingen af dansk erhvervsliv.
Anders Holch Povlsen vinder Årets Hæderspris 2021 til Landskåringen af Årets Ejerleder 2021 i PwC.

Årets Hædersprisvinder står bag en lang række virksomheder, herunder koncernen Bestseller, som driver flere kendte tøjbrands. Derudover er Anders Holch Povlsen ejer og medejer af flere andre virksomheder i både Danmark og udlandet, herunder betydelig aktionær i Zalando, ASOS, About You, Klarna, WhiteAway, Numis, &Tradition, Normal og Nemlig.com gennem Heartland. Modtageren af Hædersprisen er en markant skikkelse i erhvervslivet - ikke bare i Danmark, men globalt.

“Ejerlederen har gennem sin flotte karriere sat sit præg på både det danske og internationale erhvervsliv. Anders Holch Povlsen har været med til at sætte en række danske virksomheder på verdenskortet og samtidig skabt og sikret et betydeligt antal danske og globale arbejdspladser,siger Lars Baungaard, partner og markedsleder i PwC, og tilføjer:

“Med sit mod og sin forretningsmæssige dygtighed har ejerlederen opnået massiv vækst i sin forretning og har samtidig haft stor succes med at træde ind på nye forretningsområder. Anders Holch Povlsen er indbegrebet af en sand entreprenør.”

Bæredygtighed & ansvar
Anders Holch Povlsen er involveret i en lang række af virksomheder, men den primære forretning, som Årets Hædersprismodtager står bag, er Bestseller. Bestseller blev etableret af Anders Holch Povlsens far tilbage i 1975, men allerede som 19-årig deltog ejerlederen på bestyrelsesmøderne og blot som 28-årig overtog Anders Holch Povlsen ledelsen af virksomheden med en omsætning på ca. 3 mia. kr, som i dag er vokset til hele 26,4 mia. kr.

“Anders Holch Povlsen går også forrest, når det kommer til bæredygtighed og tager ansvar for omstilling af kerneforretningen. Ejerlederen er et forbillede - ikke bare for unge entreprenører og etablerede ejerledere - men for samfund og erhvervsliv som helhed,” fortæller Henrik Rasmussen, bankdirektør i Nykredit.

Også hos Dansk Erhverv ser man stor grund til at fejre den nykårede Hædersprismodtager 2021.

”Vi har at gøre med en ejerleder, der har gjort utrolig meget for det danske samfund. Anders Holch Povlsen beskæftiger 4.000 medarbejdere i Danmark alene og over 13.000 i udlandet. Han gør en forskel på så mange måder, og derfor er han en naturlig vinder af Årets Hæderspris, som vi fortjent hylder, ” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, og ønsker tillykke med prisen.

Om Hædersprisen
For femte år i uddeler Landsjuryen for Årets Ejerleder (PwC, Nykredit, Dansk Erhverv, Årets Ejerleder 2019 og to erhvervsprofiler) en særlig Hæderspris i forbindelse med kåringen af Årets Ejerleder, hvor vi anerkender og hædrer en ejerleder i Danmark, som gennem en årrække har ydet en enestående indsats og haft en betydende indflydelse på dansk erhvervsliv. Hædersprisen går til en ejerleder, som gennem en lang årrække har haft en betydende indflydelse på dansk erhvervsliv og er indbegrebet af, hvad det vil sige at være ejerleder:

• Besidder modet til at træffe beslutninger i en omskiftelig verden

• Har ambitionerne og viljen til hele tiden at sætte nye og højere mål og herefter ”drivet” og evnerne til at indfri disse

• Indbegrebet af hvad det vil sige at være ejerleder.

Kort fortalt, så er modtageren en evig kilde til inspiration for såvel nuværende som næste generation af ejerledere.

Tidligere Hædersprismodtagere
(2020 var særår grundet COVID-19, hvorfor prisen ikke blev uddelt her), Lars Kann-Rasmussen, VKR Gruppen (2019), Jørgen Mads Clausen, Danfoss A/S (2018), Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for fondene A.P. Møllers familiefond og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (2017) og Købmand Lars Larsen (2016).

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller pressekonsulent Rikke Gredsted Seidenfaden fra Nykredit på mobil 44 55 14 49 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 22650941.