Analyse: Ledige seniorer kæmper med at komme tilbage i beskæftigelse

Kun fire ud af ti nyledige i aldersgruppen 60-64 år er tilbage i beskæftigelse efter et halvt år, viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Dermed halter seniorerne efter de andre aldersgrupper på arbejdsmarkedet og ender oftere i langtidsledighed.

ARBEJDSMARKED

Hvis man som 60-64-årig bliver ledig, er vejen tilbage i beskæftigelse længere end for de yngre aldersgrupper på arbejdsmarkedet.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der er udarbejdet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Et halvt år efter de er blevet ledige, er 42 procent af de 60-64-årige tilbage i beskæftigelse. Til sammenligning gælder det for 54 procent på tværs af alle aldersgrupper.

”Virksomhederne bliver ved med at skrige efter arbejdskraft, men tallene tyder på, at der sker et fravalg af seniorerne, og det er ikke godt nok. Hvis virksomhederne virkelig mangler arbejdskraft, må de blive bedre til at holde fast i seniorerne og sørge for at ansætte dem, der går ledige,” siger Emilie Agner Damm, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

"Det er erfaren arbejdskraft, som virksomhederne ser bort fra," siger Emilie Agner Damm.

Allerede efter tre måneder halter de 60-64-årige efter, og analysen viser også, at de 60-64-årige er overrepræsenterede i forhold til langtidsledighed. Man er defineret som langtidsledig, når man har været ledig i mindst 80 procent af tiden inden for de seneste 12 måneder.

I oktober var knap 24 procent af de arbejdsløse 60-64-årige langtidsledige mod 16 procent på tværs af alle aldersgrupper.

"Vi kan godt være bekymrede for, at ledige seniorer oplever aldersdiskrimination, der fører til langvarig ledighed. I værste fald forlader de arbejdsmarkedet permanent, og det er spild af evner og arbejdskraft, som virksomhederne ellers siger, at de mangler. Derfor er det vigtigt, at arbejdsgiverne giver de ældre chancen," siger Emilie Agner Damm.

”Det er positivt, at der i det nye regeringsgrundlag lægges op til at modarbejde diskrimination af seniorer, der ufrivilligt holdes ude af arbejdsmarkedet,” siger Emilie Agner Damm.

• Knap hver fjerde arbejdsløse mellem 60 og 64 år er langtidsledig, mens det kun gælder for 16 procent af alle arbejdsløse.
  • Selvom beskæftigelsen aktuelt er rekordhøj, har de ældste grupper på arbejdsmarkedet fortsat sværere ved at finde vej tilbage i job end de yngre.
  • Næsten fire ud af ti nyledige er tilbage i beskæftigelse efter tre måneder, men blandt 60-64-årige er kun 28 procent tilbage i beskæftigelse efter tre måneder.
  • Selv i gode tider har seniorer svært ved at komme tilbage i arbejde, når de er blevet ledige. For seniorer kan langvarig ledighed føre til et tidligere exit fra arbejdsmarkedet. Når arbejdsgiverne melder om mangel på arbejdskraft, bør de derfor satse mere på at rekruttere de ældste ledige – både for virksomhedens, for seniorernes og for samfundsøkonomiens skyld. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på diskrimination af seniorer på arbejdsmarkedet.

Overblik: Så mange nyledige er tilbage i job efter 3, 6, 9 og 12 måneder

Tabellen viser andelen af nyledige i perioden fjerde kvartal 2020 til tredje kvartal 2021, som er kommet i arbejde inden for det første år.

3 mdr. efter

6 mdr. efter

9 mdr. efter

12 mdr. efter