Ambitiøst og nødvendigt partnerskab om at få ukrainere i job

Ukrainere skal have et hurtigt og sikkert fodfæste på det danske arbejdsmarked. Regeringen, lønmodtagerne og arbejdsgivere nedsætter nu fælles partnerskab for at støtte flygtninge ift. modtagelse, kompetenceafklaring, kurser og opkvalificering.

”Vi skal sikre den nødvendige adgang til afklaring af kompetencer, opkvalificering til job og ret til gratis danskundervisning. Og vi skal sikre, at bøvl og bureaukrati ikke står i vejen. Det er en bunden opgave, og det skal lykkes”, siger formand for FH, Lizette Risgaard. (Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Rusland har invaderet Ukraine, krigen har fordrevet ukrainerne fra deres hjem, og der kommer tusindvis af flygtninge til Danmark.

Regeringen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), DA, AC, KL og Danske Regioner er enige om, at Danmark har et særligt ansvar for at hjælpe de personer, der er fordrevet fra Ukraine.

Flygtningene har behov for hjælp ti at finde et sted at bo, få børn i daginstitution og skole og for at modtage de nødvendige sundhedstilbud. Og når det grundlæggende er på plads, skal de ukrainske flygtninge have hurtig adgang til det danske arbejdsmarked.

Hurtig og god velkomst
Regeringen og arbejdsmarkedets parter nedsætter derfor et ambitiøst partnerskab med inddragelse af virksomheder og frivillige organisationer. Partnerskabet skal sikre en hurtig og farbar vej til det danske arbejdsmarked for fordrevne ukrainere.

”Vi står i en helt særlig situation med krig i Europa. Med partnerskabet giver vi hinanden håndslag på, at regeringen og arbejdsmarkedets parter sammen vil arbejde for en hurtig og god velkomst på de danske arbejdspladser. Vi vil gøre vores til, at ukrainerne får mulighed for at blive vores nye kolleger og en del af samfundet”, siger formand for FH, Lizette Risgaard.

”Vi skal sikre den nødvendige adgang til afklaring af kompetencer, opkvalificering til job og ret til gratis danskundervisning. Og vi skal sikre, at bøvl og bureaukrati ikke står i vejen. Det er en bunden opgave, og det skal lykkes”, siger Lizette Risgaard.

”Ingen ved lige nu, hvor stor flygtningestrømmen bliver, men vi står helt sikkert overfor en kæmpe opgave, som kræver ydmyghed og samarbejde. Med partnerskabet lover vi hinanden, at vi vil gøre vores for at rydde forhindringer af vejen for, at ukrainerne kan komme i arbejde på en ordentlig og værdig måde”, siger FH-formanden.

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.