Amatørteatre vil lukke på stribe, hvis de ikke får hjælp

Amatørteater leverer en meget stor del af scenekulturen i Danmark med mindst 10.000 forestillinger om året rundt om på de danske amatørscener. Men mange af dem vil ikke overleve coronakrisen, hvis de ikke får økonomisk hjælp.

I DUF - Dansk Ungdoms Fællesråds 78 medlemsorganisationer, som bl.a. tæller sociale, kulturelle og politiske foreninger samt spejdere og rollespillere er der store udfordringer forbundet med corona-krisen. Selvom flere foreninger får gavn af hjælpepakkerne, står flere foreninger stadig konkurstruede tilbage, uden mulighed for kompensation.

En af dem er Dansk Amatør Teater og Scenekunst (DATS), som lige nu har et estimeret tocifret milliontab. Foreningen har 400 medlemsscener med 10.000 forestillinger om året, og mange af teatrene kan ikke slippe for udgifter, selv om de aflyser forestillingen. De har stadig kontrakter med instruktører og musikere, som skal honoreres, selv om forestillingerne ikke bliver til noget. De har stærkt brug for hjælp, hvis de ikke skal lukke.

”Amatørteater leverer en meget stor del af scenekulturen i Danmark, og det vil være et stort tab, hvis vi skal miste nogle af dem. Men der vil være en del, som simpelthen ikke overlever, hvis de ikke får økonomisk hjælp,” udtaler Pia Longet, generalsekretær i DATS.

Amatørteatrene er nemlig ikke dækket af hjælpepakken for kulturlivet, da størstedelen af amatørforestillinger ikke har over 350 tilskuere. Mange af foreningerne under DATS opsætter kun én forestilling om året, og når den er aflyst, har de ikke mulighed for at indtjene det tabte. Og så må foreningerne lukke.

”Amatørteatret har brug for en hjælpepakke, som også kan søges af teatre med et lavt tilskuerantal, hvis alle amatørteatre skal overleve Coronakrisen. Vi er amatører, vi skal ikke leve af at spille teater, og vi har stor forståelse for, at professionelle kunstnere står forrest til at få støtte – men netop indenfor amatørteater kan man redde rigtig meget for et ikke særlig stort beløb,” udtaler Pia Longet.

Hvis alle skal med i fællesskabet, er der brug for hjælp

Foreningerne under DUF er stærke og mange gør lige nu et kæmpe stykke arbejde for at holde liv i foreningerne og holde gejsten oppe blandt både frivillige og medlemmer. Men de har brug for hjælp til at komme gennem krisen.

”I DUF er vi helt indforståede med, at vores tab ikke skal dækkes 1:1, og at vi også skal bidrage, men vi har brug for hjælp. Vi accepterer og retter os naturligvis efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger, men vi frygter den betydning, som usikkerheden får. Vi frygter, at mange unge vil falde ud af fællesskaberne og mangle deres primære omgangskreds. Det vil være katastrofalt for trivslen.

I DUFs foreninger kæmper vi for at få alle unge med i fællesskaberne, men vi har brug for hjælp, og derfor håber vi blandt andet, at politikerne vil være åbne over for at give os en ekstra økonomisk håndsrækning i den kommende tid, så vi kan holde hånden under vores hårdest ramte foreninger,” uddyber Chris Preuss, formand i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Kontakt

Pia Longet, Generalsekretær i Dansk Amatør Teater og Scenekunst, pia@dats.dk, 51 88 14 49

DUF er en paraply- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet. Blandt medlemmerne er bl.a. spejderorganisationerne, de politiske ungdomspartier, elev- og studenterbevægelsen, sociale organisationer mfl.