Alvorlige fritrækningsulykker forebygges med kursus

LandboUngdom uddanner unge landmænd i sikkerhed og bjærgning af store maskiner i landbruget, så færre kommer alvorligt til skade eller mister livet.
Pløre og mudder på markerne øger risikoen for, at traktoren sætter sig fast - foto: Rescue Center Denmark

Markarbejdet er i fuld gang over hele landbrugsdanmark. Der sker hvert år med endnu større og stærkere maskiner og med enormt store kræfter på spil. Store kræfter er lig med fare for de medarbejdere, der står for fritrækningen eller bjærgningen. Arbejdstilsynet har sat ekstra fokus på problemstillingen i 2021.

I samarbejde med kursus-virksomheden Rescue Center Denmark uddanner LandboUngdom nu sine medlemmer i sikker fritrækning og bjærgning af maskiner.

”Vi uddanner det helt almindelig LU-medlem til at have indblik i, om han eller hun sikkert og forsvarligt kan trække sin maskine op ved fastkørsel, eller om man skal ringe efter hjælp,” fortæller Esben Tanghus, der er medlem af LandboUngdoms landsledelse med ansvar for indsatsen omkring arbejdssikkerhed.

15 medlemmer deltog i gratis webinar om emnet, og 12 medlemmer har nu tilmeldt sig et online kursus-forløb fordelt over tre hverdagsaftener.

”Faren ved fritrækning og bjærgning er højaktuel lige nu. Vi snakker ikke kun om tingene, vi gør noget ved det,” siger Esben Tanghus.

Kulturen skal ændres

Ulykkerne ved fritrækning er ofte alvorlige, hvis det først går galt. Esben Tanghus mener, at kulturen i landbruget skal ændres.

”Mange tænker, at det er da nemt lige at trække den maskine op. Det kræver bare en strop, kæde eller wire og så noget at trække med. Man vil hellere lige prøve selv og så spare tid og penge i forhold til at tilkalde professionel hjælp. Men hvad er sparede penge værd, hvis den alvorlige ulykke sker?” siger Esben Tanghus.

På LandboUngdoms kursus lærer deltagerne det grundlæggende omkring bjærgning af landbrugsmaskiner. Det giver deltagerne en god baggrund for i fremtiden at kunne vurdere, hvornår man kan sige ja til selv at trække maskinen fri – og hvornår man skal sige nej.

”Hvis LandboUngdom med uddannelsen kan forebygge bare én alvorlig ulykke, så har vi gjort en kæmpe forskel, synes jeg,” siger Esben Tanghus.

Kurset afholdes online grundet corona-restriktioner, men LandboUngdom håber i fremtiden at kunne afholde kurset fysisk hos Rescue Center Denmark i Esbjerg.

Esben Tanghus
Ledelsesmedlem