Alternativet, Folketingets grønne vagthund, deltager på det Europæiske Folkemøde i Mariager

Political Festival of Europe afholdes for første gang fra 25. til 28. august 2022 Mariager. Festivalen er det første paneuropæiske folkemøde og har som formål at samle borgere og beslutningstagere på tværs af grænser for at styrke den demokratiske samtale. Centrale temaer, der vil præge folkemødets mange events, omfatter business, demokrati, klima, kultur, udenrigspolitik, sundhed og teknologi. Udover de mange politiske events, er Festivalen også et sted for fest og kulturelle oplevelser.

På Festivalen byder Alternativet borgere indenfor til to workshops med fokus på bæredygtige løsninger på klimakrisen, og borgere kan også komme med deres bud på, hvordan FNs verdensmål kan bruges mere aktivt i EU.

”Alternativets vision er at videreudvikle det europæiske projekt, så det bliver mere bæredygtigt, socialt retfærdigt og demokratisk. På Festivalen vil vi sammen med borgerne diskutere de nødvendige løsninger på, hvordan Danmark og EU kan føre an i klimakampen – gennem pragmatiske og modige tiltag,” siger Jan Kristoffersen, spidskandidat for Alternativet til Europa-Parlamentet.

Den ene af de to workshops sætter fokus på, hvordan FNs verdensmål kan bruges som drivkraft til at skabe fremtidens EU: Hvordan kan verdensmålene konkret bidrage til at løse samfundets mest presserende problematikker - klimakrisen, demokratisk tilbagegang, overholdelse af menneskerettigheder og digitalisering? Alternativet byder alle borgerne indenfor til at udvikle ideer og inspirere os og hinanden.

Man kan også møde Noah Sturis, IT-ordfører for Alternativet, som vil dele ud af sin viden om den digitale verdens muligheder og udfordringer som paneldeltager i en række debatter. Han siger:

“Som digitaliseringen tager fart, åbner der nye potentialer for samfundet som helhed. Vi skal overveje, hvordan vi omfavner de ikke digitalt-indfødte og sikrer at de rettigheder, vi har i den analoge verden, er overført, til den digitale. Med GDPR har EU taget et stort skridt i den retning, men vi håber at borgere, politikere og industrien vil møde os og fortsætte diskussionen.”

Political Festival of Europe er glad for Alternativets proaktive engagement.

"Vi befinder os nu i en afgørende tid, hvad angår klima, energi og bæredygtighed. Og da klimaet er et af de syv centrale temaer på Political Festival of Europe, er vi glade for at se relevante aktører som Alternativet deltage på Festivalen - vi ser frem til at se de nytænkende løsninger, der vil komme ud af workshopsene," lyder det fra Jan Bertelsen, CEO for Political Festival of Europe.