Alt for mange studenter opgiver at læse videre

- Virksomhederne har brug for dygtige faglærte, og en erhvervsuddannelse er også et spændende og relevant tilbud til studenterne. Dygtige faglærte er for eksempel uundværlige, hvis vi skal i mål med hele den grønne omstilling og have mere fart på digitaliseringen af virksomhederne. Derfor haster det med at få fat i de mange unge, der arbejder som ufaglærte studenter, siger Jeanet Løgsted.

Og der er nok at tage af i de fem østsjællandske kommuner. I gennemsnit var over 17 procent af dem, der blev studenter i 2015, ikke i gang med en uddannelse fem år efter. Det er mere end 400 unge. Værst ser det ud i Lejre og Solrød, hvor hhv. 20 og 22 procent ikke er i gang med en kompetencegivende uddannelse, viser DI beregninger på baggrund af Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik.

- Det er spild af talent og ærgerligt for de lokale virksomheder. Derfor er det vigtigt, at undervisningen i gymnasierne bliver mere praksisrettet, så de også kan vise studenterne vej til de faglige uddannelser, som erhvervslivet efterspørger. Samtidig bør folkeskolerne sikre obligatorisk erhvervspraktik og et tæt samarbejde med de lokale virksomheder i både projekter og den daglige undervisning. I DI Roskilde/Køge Bugt vil vi meget gerne bidrage til, at både folkeskoler og gymnasier  får øjnene op for, at en faglig uddannelse og karriere også er en spændende mulighed, siger regionalforeningens formand Jeanet Løgsted.

De seneste år er det gået den forkerte vej i samtlige østsjællandske kommuner. Antallet af studenter, der ikke er i gang med en uddannelse fem år efter gymnasiet, er næsten fordoblet. Fra 229 unge i studenterårgangen 2013 til 405 unge fra 2015 årgangen. Det svarer til en stigning fra 11 til 17 procent.

Seniorchefkonsulent Helen Jensen, hje@di.dk, tlf: 21244702
Formand for DI Roskilde/Køge Bugt, jln@scantox.com, tlf: 56 86 15 30
Presserådgiver i DI Lars Bøgeskov, telefon 22 36 31 38

Udsigt til tættere samarbejde mellem Lejre Kommune og DI5.4.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse